KörnyezetTudomány

Magnetokalorikus hűtőberendezéseké a jövő?

2009: Mondhatnánk, hogy micsoda új technológia! Nem kell kompresszor, sem hűtőgáz, csak valami folyékony hűtőközeg, de hát ez nem új dolog, ugyanis már 2009-ben a BASF és a Delta Electronics bejelentette, hogy együtt dolgoznak egy elektromágneses mezővel működő klímaberendezésen. A projekt célja az volt, hogy új megoldást hozzanak létre a hatékonyabb és környezetbarátabb klímaberendezések terén.

2015:

A Haier, az Astronautics és a BASF valóban bemutatta a magnetokalorikus borhűtő első prototípusát a Las Vegas-i / Nevadai Nemzetközi Szórakoztatóelektronikai Kiállításon.

A magnetokalorikus hűtőtechnológia olyan rendszer, amely elektromágneses mezőt használ a hőmérséklet változtatására. Ez az innovatív megoldás lehetővé teszi, hogy az energiahatékony hűtési folyamatok során a hűtő egyáltalán nem igényel fluoridokat, amelyek köztudottan hozzájárulnak az üvegházhatású gázok kibocsátásához.

A BASF szerint elméleti tanulmányok bizonyították 2015-ben, hogy a magnetokalorikus hatáson alapuló hűtőrendszerek akár 35%-kal energiahatékonyabbak is lehetnek, mint a gőzkompressziós rendszerek. Állítólag a hűtőgáz helyett vízbázisú hűtőfolyadékot használnak és a kompresszor hiánya miatt, a magnetokalorikus rendszerek kisebb zajjal is fognak működni. (2015)

A magnetokalorikus hőszivattyú – egy magnetokalorikus anyagokra épülő hűtőberendezés – ideális alternatívája a hagyományos kompresszoros hűtési technológiának. A mágneses kalóriatartalmú anyagok mágneses térbe helyezve felmelegszenek, és lehűlnek, ha eltávolítják a mágneses térből. A magnetokalorikus hőszivattyúban a hőt a borhűtő hideg belsejéből a meleg környező levegőbe adják át azáltal, hogy vízbázisú hűtőfolyadékot juttatnak át a magnetokalorikus anyagokon, miközben azok ki- és bemennek a mágneses mezőbe.

A siker egyik kulcsa a BASF és partnere, a holland Delft University of Technology által kifejlesztett mangán és vas alapú funkcionális anyagok osztálya. „A funkcionális anyagokban, valamint a rendszermegoldásokban és modellezésben jártas kutatótársainkkal együtt kifejlesztettük ezt az innovatív anyagosztályt” – magyarázza Andreas Riehemann, a BASF New Business GmbH ügyvezető igazgatója. „Partnereinkkel közösen személyre szabott funkcionális anyagokat tudunk kifejleszteni ügyfeleink hűtési alkalmazásaihoz.” A magnetokalorikus anyagok bőséges és megfizethető alapanyagokból állnak. Nagy teljesítményűek a hűtés szempontjából relevánsak teljes hőmérséklet-tartományban, valamint nagy térfogat-stabilitást biztosítanak működési körülmények között. 

Forrás: BASF

Nagyon úgy tűnik, hogy a közeljövőben a “mágneses” klímaberendezések és hűtőberendezések segíthetnek abban, hogy otthonunkat, ételeinket hűvösebben tartsuk.

A hagyományos légkondicionáló úgy működik, hogy a hűtőközeget összenyomja, így az folyékonnyá válik és nyomáscsökkentéssel lehűti azt, hogy újra gáznemű legyen, majd ismét összesűríti, hogy visszaalakuljon az folyadékká. A mágneses klímaberendezések teljesen más megközelítést alkalmaznak a hűtéshez, kompresszorok helyett mágneseket használnak, és folyékony hűtőközegeket használnak a környező levegő hűtésére.


2016:

A Cooltech Applications piacra dobja az első mágneses hűtőrendszert kereskedelmi hűtéshez.

“Ez az új technológia teljesen kiküszöböli a szennyező gázokat, akár 50 százalékkal csökkenti az energiafogyasztást, és növeli a megbízhatóságot” – írják a promócióban. 

A Cooltech Applications, a SAS (Cooltech), a világ vezető mágneses hűtési vállalata ma bejelentette (2016. június. 15.), hogy elérhetővé vált az első kereskedelmi forgalomban kapható mágneses hűtőrendszer a mágneses hűtőrendszer (MRS) termékcsaládjához. A mágneses hűtőrendszer hűtőgáz helyett vízhűtőfolyadékot használ, ami egy környezetbarát megoldást eredményez, amely minimális energiát fogyaszt. A 200 W és 700 W közötti hűtőteljesítményű MRS termékcsaládot a kereskedelmi hűtéstechnikai termékek széles skálájára optimalizálták, beleértve az orvosi hűtőszekrényeket, vitrineket, italadagolókat, bolti bővítményeket és borospincéket.

Forrás: Bussineswire


2023 Április 22: 

Egy darmstadti székhelyű mágneses hűtéssel foglalkozó startup cég 6,3 millió eurós finanszírozást vonzott a technológiát használó hűtőszekrények sorozatgyártásának előmozdítására.

 

A MagnoTherm Solutions GmbH 2019-ben jött létre a Darmstadti Műszaki Egyetemen. A cég munkatársai jellemzően az állandó mágnesek és a mágneses hűtés területén tevékenykedő szakemberekből állnak.

A cég ragaszkodik ahhoz, hogy a kompresszió alapú rendszerekhez képest a mágneses hűtőberendezések 40%-kal energiahatékonyabbak 5 és 10 közötti COP-értékkel, és -100°C és +80°C közötti üzemi hőmérsékletekhez 50K-ig terjedő hőmérséklet-tartományban alkalmazhatóak. Az alacsony, 2-3 bar üzemi nyomásnak köszönhetően a karbantartás nagyon biztonságos és egyszerű.

A cég azt állítja, hogy a technológiával rövid időn belül sok pénzt takaríthatunk meg, annak ellenére, hogy a rendszerek beszerzési ára drágább. A Magnotherm egyebek mellett az informatikai és elektronikai-hűtési, valamint légkondicionáló rendszerek egyedi megoldásaira is összpontosít.

Forrás: Coolingpost.com


Gazdasági jelentés a mágneses hűtőpiacról 2022: 

A mágneses hűtőberendezések piacának virágzó növekedése várhatóan 102,76%-os CAGR-értéket képvisel 2032-re az előrejelzések szerint. Vezető játékosok lesznek a BASF SE, Ubiblue és a Toshiba Corporation. 

A globális mágneses hűtési piac értéke 2021-ben 5,03 millió USD volt, és a CAGR 102,76%-os növekedése várható az előrejelzési időszakban.

A Quince Market Insights közzétette a legfrissebb „ Magnetic Refrigeration Market ” 2023-as kutatási tanulmányt a következő témákban: Iparág mérete, részesedés, növekedés, szegmentáció, gyártók és fejlesztések, fő trendek, piaci hajtóerők, korlátozások, szabályozások, elosztási módszerek, lehetőségek, stratégiák , potenciális ütemtervek és éves előrejelzés 2032-ig. 

Piac meghatározása:

A mágneses hűtés egy feltörekvő rendszer, környezetbarát technológia, amely mágneses szilárd anyagon alapul, amely magneto-caloric-effektus (MCE) révén hűtőberendezésként működik. Az MCE felmelegedése az atom mágneses momentumaival összhangban van a mágneses tér alkalmazásával.

Prémium jelentés minta letöltése a mágneses hűtési piacról itt: https://www.quincemarketinsights.com/request-sample-70197

A jelentés célja, hogy átfogó elemzést nyújtson a piacról, éleslátó következtetésekkel, statisztikai adatokkal, történelmi információkkal, az iparág által megerősített piaci adatokkal és megbízható módszertanon alapuló előrejelzésekkel együtt. A piaci szegmensek azonosításával és vizsgálatával, valamint a globális piac méretének előrejelzésével a tanulmány hozzájárul a globális mágneses hűtés piac dinamikájának és szerkezetének megértéséhez is. A Magnetic Refrigeration piaci jelentés a kulcsfontosságú vállalatok versenyhelyzetét is vizsgálja a termék, az árképzés, a pénzügyi helyzet, a termékportfólió, a növekedési stratégiák és a földrajzi jelenlét tekintetében.

A felmérésben pl. az alábbi cégek szerepeltek: Ubiblue, Astronautics Corporation of America, Haier Smart Home Co., Ltd., BASF SE, Toshiba Corporation, VACUUMSCHMELZE GmbH & Co. KG, Samsung Electronics Co., Ltd és Whirlpool Corporation.

Piac mozgatórugói:

A környezetbarát mágneses hűtőrendszer használatára vonatkozó szigorú irányelvek meghozatalához vezető ózonréteg pusztításával kapcsolatos tudatosság növekedése és a rendszerrel kapcsolatos energiahatékonyság a mágneses hűtési piac növekedésének elsődleges tényezője.

Piaci szegmentáció:

  • Termékenként (hűtőrendszerek {fagyasztók, hűtőszekrények, szekrényes kijelzők, italhűtők és fagylaltszekrények} légkondicionálási rendszerek {hűtőberendezések, mobillégkondicionálók })
  • Alkalmazás szerint (ipari {egészségügy, élelmiszer és ital}, szállítás {autóipar, repülőgépipar, tengerészet és logisztika}

Ebben a jelentésben szerepel:

  1. Piacra lépési stratégia.
  2. Semleges perspektíva a piaci teljesítményről.
  3. Fejlesztési trendek, versenyképesség elemzés, kínálati oldali elemzés, keresleti oldali elemzés, éves növekedés, benchmarking, szállító azonosítás, QMI kvadráns és egyéb jelentős elemzések, valamint a fejlesztési állapot.
  4. Személyre szabott regionális/országos jelentések.
  5. Azok a potenciális és résszegmensek és régiók, amelyek ígéretes növekedést mutatnak.
  6. A piac méretének elemzése (előzmény és előrejelzés), a teljes célpiac (TAM), a szervizelhető elérhető piac, a piac növekedése, a technológiai trendek, a piaci részesedés, a piaci dinamika, a versenyhelyzet és a főbb szereplők (újítók) , Induló vállalkozások, Laggard és Pioneer).

Iparági fejlesztések:

Regionális elemzés a mágneses hűtési piacról:

✫ Észak-Amerika (USA, Kanada, Mexikó)
✫ Európa (Egyesült Királyság, Olaszország, Németország, Oroszország, Franciaország, Spanyolország, Hollandia és Európa többi része)
✫ Ázsia-Csendes-óceáni térség (India, Japán, Kína, Dél-Korea, Ausztrália, Indonézia többi Ázsia-csendes-óceáni térség)
✫ Dél-Amerika (Kolumbia, Brazília, Argentína, Dél-Amerika többi része)
✫ Közel-Kelet és Afrika (Szaúd-Arábia, Egyesült Arab Emírségek, Dél-Afrika, Közel-Kelet többi része és Afrika)

Back to top button
Close
Close