403-blogKörnyezetKultúra403

Kyiv Calling – a Punk kultúra reakciója az orosz agresszióra.

Aktuális szöveget kapott a London Calling 

A világ Punk kultúrája általánosan csendben van (még) az ukrán-orosz háborúval kapcsolatban, ez nem is csoda, hiszen ez a fajta zenei kultúra a 1970-es 80-as és 90-es években volt elterjedt zenei irányzat. Ez az a társadalomkritikus művészeti ág, amely sokszor cinikusan és szókimondóan hívja fel a figyelmet az aktuális társadalmi problémákra, vagy igazságtalanságokra.

Protest songot csinált a The Clash talán legismertebb számából a Beton nevű ukrán punk zenekar. A London Callingból Kyiv Calling lett, az új angol nyelvű szöveg cselekvésre ösztönzi az ukránokat és a világ többi részét.

Az ukrán csapat előzőleg engedélyt kért a dal szövegének átírására a Clash még élő tagjaitól, Mick Jonestól, Topper Headontől és Paul Simenontól, amelyet azonnal meg is kaptak. Az új verziót március 17-én és 18-án rögzítették egy kis stúdióban Lvivben, mialatt az oroszok rakétákkal lőtték a várost. A keverést az a Danny Saber végezte, aki sokat dolgozott együtt Joe Strummerrel, a The Clash 2002-ben elhunyt énekesével. A dalból származó bevételt a Free Ukraine segélyszervezetnek utalják át a zenészek. Videó természetesen nem készülhetett a YouTube-on elérhető dalhoz, a London Calling című lemez borítójának átdizájnolt változata látható alatta, a zenekar neve nélkül, Free Ukraine (Szabadságot Ukrajnának) felirattal. Egy másik változatban fekete-fehér fotókkal illusztrálták a dalt.

„Sok ukrán zenész most harctéren van, vagy védi a saját városát” – mondta a Beton énekese, Andrij Zholob a Guardiannek. „A gitárokat fegyverekre cserélték. Reméljük, hogy ez a dal megmutatja az ukránok szellemiségét és az orosz agresszióval szembeni dacunkat. Örülünk, hogy a szolidaritás és a remény szimbólumaként világszerte játsszák majd.”

Az eredeti, 1979-es dal szövege a brit fiatalokat volt hivatott fellázítani az akkori kormány intézkedései ellen. A mondatszerkezetek megmaradtak, csak a kulcsszavak változtak: „Kijev szólítja a távoli városokat / Most háború van és csata zajlik / Kijev hívja az egész világot / Ne legyetek közönyösek, fiúk és lányok / Kijev hív, most nézzetek ránk / hamis Putyinmánia kavarja a port” –énekli Zholob, aki civilben ortopéd sebész, és jelenleg a sebesült ukrán katonák ellátásában segédkezik két zenésztársával, Bohdan Hrinkóval és Oleg Hulával együtt. Mindhárman Clash-rajongók, főleg egyenes és szókimondó stílusa miatt hatott rájuk a brit zenekar.


Az eredeti dalt Joe Strummer és Mick Jones írta. A London Colling eredeti dalszövege tükrözi Strummer aggodalmát a világ eseményeivel kapcsolatban, egy “nukleáris balesetre” is utal – ami Three Mile Island -i incidensként vált közismertté 1979-ben. Joe Strummer azt mondta: “Úgy éreztük, hogy a lecsúszás ellen küzdünk egy lejtőn, a körmünkkel kapaszkodva. És nem volt ott senki, aki segített volna”

A „London fuldoklik / És a folyó mellett élek” sor abból az aggodalomból ered, hogy ha a Temze elárasztaná a várost, akkor London központjának nagy része megfulladna, ez később a Temze-sorompó megépítéséhez vezetett.

Eredeti dalszöveg:

London hívja a távoli városokat
Most háborút hirdettek és a csata lezajlott
London hívja az alvilágot
Gyertek ki a vitrinből fiúk és lányok!
London hív, most ne nézzetek ránk…
A hamis Beatlemánia fűbe harapott
London hív, látod nincs lendület
Kivéve a gumibotok csengését.
Jön a jégkorszak, a nap közeledik…
Olvadás várható a búza aszott lesz
A motorok leállnak, de én nem félek.
Mert London elsüllyed
Én a folyó mellett élek
London hív az utánzási zónába
Felejtsd el, testvér, mehetsz egyedül
London hívja a halál zombijait
Hagyd a kitartás és vegyél új lélegzetet
London hív, és en nem akarok ordibálni
De miközben beszélgettünk, láttam, elbóbiskolsz
London hív, látod nincsenek csúcsok
Kivéve ott azt a sárga szemekkel
Jön a jégkorszak, a nap közeledik…
A motorok leállnak, a búza aszott lessz
Egy nukleáris korszak, de én nem félek
Mert London elsüllyed
Én, én a folyó mellett élek.
Jön a jégkorszak, a nap közeledik…
A motorok leállnak, a búza aszott lesz
Egy nukleáris korszak, de én nem félek
Mert London fuldoklik
Én, én a folyónál élek
Ezt kapd ki!
London hív, igen, én is ott voltam.
És tudod mit mondanak, hát valamit az igazságból
London hív a telefon városi vonalán
És mindezek után nem mosolyogsz rám?
Soha nem éreztem még ennyire egyformának, egyformának, egyformának, egyformának, egyformának
Jellemzően a dalszöveg tükrözi a csapat 1979-es helyzetének elkeseredettségét is, miközben nagy adósságokkal küszködnek, menedzsment nélkül, és a lemezkiadójukkal arról vitáznak, hogy a London Calling album csak szimpla vagy dupla album legyen.  De mint minden jó dolog a világon az idő próbáját ez az album is kiállta, míg sok populáris/illeszkedő tömegzenék eltűntek süllyesztőben a London Calling album felkerült az “1001 album amit meg kell hallgatnod mielőtt meghalsz” című könyv gyűjteményébe is, de betétdalként szolgált a 2002-es James Bond filmben (Halj meg máskor!) is az album címadó dala:

Címkék
Back to top button
Close
Close