403-blogGazdaságKörnyezet

Üzemanyag árak – tényleg drága?

Az üzemanyag árstoppal több benzinkút is kritikus helyzetbe került. Na de mi befolyásolja az üzemanyag árát?

Üzemanyagárak Európában forrás: autoklub.hu 2022.01.21 A táblázatba aktuális középárfolyamon átszámolva küretek be a Forint értékek (356,14-EUR/HUF, 182.20-BAM/HUF, 182,08-BGN/HUF, 14,61-CZK/HUF, 47,86-DKK/HUF, 5,781-MKD/HUF, 47,28-HRK/HUF, 79,00-PLN/HUF, 426,45-GBP/HUF, 35,16-NOK/HUF, 4,13-RUB/HUF, 340,15-CHF/HUF, 33,63-SEK/HUF, 3,03-RSD/HUF, 11,06-UAH/HUF) – módosítás 403.hu

Ország Pénznem 95-ös ólommentes benzin Dízel Dátum
Ausztria EUR 1,398 – 497,88372 Ft. 1,389 – 494,67846 Ft. 2022.01.21.
Belgium EUR 1,698 – 604,72572 Ft. 1,763 – 627,87482 Ft. 2022.01.21.
Bosznia-Hercegovina BAM 2,35 – 428,17 Ft. 2,29 – 417,238 Ft. 2022.01.21.
Bulgária BGN 2,33 – 424,2464 Ft. 2,38 – 433,3504 Ft. 2022.01.21.
Csehország CZK 35,6 – 520,116 Ft. 34,38 – 502,2918 Ft. 2022.01.21.
Dánia DKK 12,89 – 616,915 Ft. 11,59 – 554,6974 Ft. 2022.01.21.
Észak-Macedónia MKD 75,5 – 436,4655 Ft. 67,50 – 390,2175 Ft. 2022.01.21.
Észtország EUR 1,505 – 535,9907 Ft. 1,316 – 468,68024 Ft. 2022.01.21.
Finnország EUR (98-as:1,915) – 682,0081 Ft. 1,807 – 643,54498 Ft. 2022.01.21.
Franciaország EUR 1,71 – 608,9994 Ft. 1,622 – 577,65908 Ft. 2022.01.21.
Görögország EUR 1,755 – 625,0257 Ft. 1,497 – 533,14158 Ft. 2022.01.21.
Hollandia EUR 2,107 – 750,38698 Ft. 1,767 – 629,29938 Ft. 2022.01.21.
Horvátország HRK 11,13 – 526,2264 Ft. 11,080 – 523,8624 Ft. 2022.01.21.
Írország EUR 1,699 – 605,08186 Ft. 1,598 – 569,11172 Ft. 2022.01.21.
Lengyelország PLN 5,69 – 449,51 Ft. 5,74 – 453,46 Ft. 2022.01.21.
Lettország EUR 1,484 – 528,51176 Ft. 1,314 – 467,96796 Ft. 2022.01.21.
Litvánia EUR 1,465 – 521,7451 Ft. 1,375 – 489,6925 Ft. 2022.01.21.
Luxemburg EUR 1,475 – 525,3065 Ft. 1,409 – 501,80126 Ft. 2022.01.21.
Magyarország HUF 477,6 479,1 2022.01.21.
Montenegró EUR 1,42 – 505,7188 Ft. 1,28 – 455,8592 Ft. 2022.01.21.
Nagy-Britannia GBP 1,45 – 618,3525 Ft. 1,489 – 634,98405 Ft. 2022.01.21.
Németország EUR (98-as:1,766) 628,94324 Ft. 1,631 – 580,86434 Ft. 2022.01.21.
Norvégia NOK 18,09 – 636,0444 Ft. 17,06 – 599,8296 Ft. 2022.01.21.
Olaszország EUR 1,782 – 634,64148 Ft. 1,651 – 587,98714 Ft. 2022.01.21.
Oroszország RUB 51,55 – 212,9015 Ft. 54,87 – 226,6131 Ft. 2022.01.21.
Portugália EUR 1,796 – 639,62744 Ft. 1,66 – 591,1924 Ft. 2022.01.21.
Spanyolország EUR 1,488 – 529,93632 Ft. 1,364 – 485,77496 Ft. 2022.01.21.
Svájc CHF 1,78 – 605,467 Ft. 1,82 – 619,073 Ft. 2022.01.21.
Svédország SEK 18,09 – 608,3667 Ft. 20,77 – 698,4951 Ft. 2022.01.21.
Szerbia RSD 166,9 – 505,707 Ft. 173,90 – 526,917 Ft. 2022.01.21.
Szlovákia EUR 1,456 – 518,53984 Ft. 1,362 – 485,06268 Ft. 2022.01.21.
Szlovénia EUR 1,343 – 478,29602 Ft. 1,445 – 514,6223 Ft. 2022.01.21.
Ukrajna UAH 30,65 – 338,989 Ft. 29,67 – 328,1502 Ft. 2022.01.21.

A MOL Január 12-én megállapodást írt alá a PKN Orlen, valamint a Grupa Lotos vállalatokkal. A MOL 417 töltőállomást vásárolt Lengyelországban, melyek közül 270 az eladó saját tulajdonában áll. Lengyelországban 449,51-Ft. a 95-ös benzin literje átlagosan. A vételi megállapodás szerinti teljes vételár 610 millió dollár, amely készpénz ellenértékből, valamint pénzügyi lízinggel kapcsolatos kötelezettségből áll. Az ügylet zárásához többek között az Európai Bizottság jóváhagyása szükséges. Az akvizíció végleges jóváhagyásától függően a megállapodás részeként a MOL összesen 185 töltőállomást értékesít 259 millió dollárért a PKN Orlennek, amelyek közül 144 töltőállomás Magyarországon, 41 töltőállomás Szlovákiában található. Egy másik mai bejelentés szerint a MOL megállapodást írt alá a Norm Benzinkút Kft.-vel 79 magyarországi Lukoil töltőállomás megvásárlásáról.

Mi befolyásolja az üzemanyagok árát? 

Elsősorban a nyersolaj világpiaci ára, ami nem mutat extrém kilengést, hiszen 2012-ben 120 dollárnál is járt az ára (illusztráció: Brent Olaj): 6

Továbbá a nyersolajat a legtöbb esetben csak dollárban lehet megvásárolni, tehát nagy eséllyel minden vásárlónak a valutáját (amiben a tőkéjét/bevételét tartja/megszerzi) át kell váltani dollárba, hogy nyersolajat vásárolhasson – az ebből felhalmozott nyereséget hívják a Petrodollárnak.

Tökéletesen kivehető a 2 grafikonból, hogy míg a 2012 -2014 éves időszakban felment az olaj ára a Dollár Index nagyon alacsonyan volt, így kompenzálta az olaj valódi piaci értékét, hiszen pl a forintot jobb árfolyamon lehetett átváltani dollárra és azon olajat venni így olcsóbb volt ebben az időszakban. 

Minél több olajkitermelő ország lép ki ebből a dollár szabványból, annál inkább szabályozhatatlan a dollár értékével az olaj ára

pl. Venezuela bejelentette 2018-ban, hogy felhagy a dollár alapú olajértékesítéssel és áttér jen és euró alapú értékesítésre – ez azt jelenti, hogy az EU-s tagállamokhoz tartozó cégeknek (ahol EURO-ban van a bevétel), nem kell dollárt váltaniuk ahhoz, hogy Venezuelából vásároljanak olajat. Az alábbi ábrán jól látszik, hogy hogyan csökkent a dollárhoz képest az euro értéke – és ezzel párhuzamosan emelkedett az olaj ára. 

Nyilván a MOL-nak vannak saját olajkútjai is, de ezen felül külföldről forintért nem lehet nyersolajat vásárolni. Ha Venezuelában (ahol a föld legnagyobb olajtartaléka van) beindulna az olajkitermelés akkor is csak Japán valutáért, vagy EURO-ért tudnánk nyersolajat venni. Azt viszont nem tudom, hogy milyen hosszútávú szerződéseink vannak az olajkitermelőkkel és egyáltalán erre lenne-e lehetőségünk.

Tehát jól látható, hogy a dollár, japán-jen(?), és az euro(?) nagyban befolyásolja(hatja) a nyersolaj beszerzési költéségét. Amennyiben a forint gyengül, nem számíthatunk alacsony üzemanyag árakra. Az infláció hatalmas fegyver a világpiacon, ha olcsó munkaerőt szeretnénk biztostani olyan cégeknek amelyek bevételei nem forintba vannak, viszont Magyarországon van a telephelyük – hiszen ekkor forintban van a kiadásuk és nagy eséllyel dollárban, vagy euróban van a bevételük.

Tehát kijelenthető, hogy a nyersolaj beszerzésekor a dollár vagy más valuta átváltásából eredő kiadás, nagy eséllyel a kereskedőn (benzinkút), majd a végfelhasználón (autós) csapódik le – ezt az árkülönbözetet a finomított termék árába kalkulálják bele (benzin/gázolaj). Így juthatunk el arra a következtetésre, hogy a dollárhoz viszonyított infláció az egyik legnagyobb befolyásolója lehet az üzemanyag árának. A jelenlegi jogszabály megtiltotta a benzinkútnak, hogy továbbadja a kiadását a végfelhasználónak, viszont a benzinkút már a “plusz kiadással” terhelt áron kapja a kész terméket.

Sz.Balazs

Nekem idő kell, nem heroin,
Sem alkohol, sem nikotin.
Nem kell segítség, sem koffein,
Ami kell az dinamit és terpentin.
Olaj kell a gázolajhoz,
Robbanjon, mint a kerozin,
Egy magas oktánszámú, ólommentes
Üzemanyag, mint a benzin.
Nekem nem kell barát, sem kokain,
Sem orvos, sem aszpirin.
Asszony sem kell, csak vazelin,
Némi nitroglicerin.
Pénz kell a gázolajhoz,
Robbanjon, mint a kerozin,
Egy magas oktánszámú, ólommentes
Üzemanyag, mint a benzin.
Adj benzint!
Az ereimen átfolyik,
A könnyeimben elalszik,
A füleimen kifolyik,
Szív és vese motorként dolgozik.
Ha valamitől meg akarsz szabadulni,
Azt fel kell gyújtani.
Ha soha többé nem akarod látni,
Akkor hagyd csak benzinben úszni.
Címkék
Back to top button
Close
Close