403-blogGazdaságKörnyezetKülföldi hírekTudomány

Elfogy a lítium! Akkor most tényleg mindennek vége?

Mi a helyzet a valójában a lítiummal?

 És a kémiai elemeket nem lehet egymásból átalakítani, ezt már általános iskolában megtanulja mindenki. Nem úgy működik a világ, hogy ha nincs elég lítium, akkor gyártunk lítiumot.  Írja a 24.hu

Itt a világvége, már körbejárta a magyar sajtót a rémhír, hogy vége mindennek mert nincs ez – nincs az stb.. stb.

Ebben a cikkben a lítiumot vesszük górcső alá – mint olyan elemet ami miatt állítólag nincs kiút a jelenlegi technológiákból, csakis az olaj és a gáz, vagy az atom lehet alternatíva…

Először is nem térnék ki a készletekre, csak az alternatívákra, ha kevesebb bevételt szeretnénk a bányatársaságoknak, akkor bizony ezeket a lítium aksikat újra lehet hasznosítani, az uránt kurvára nem és az elégetett olajat sem nagyon, sőt az uránt őrizni kell még pár száz évig, nehogy egy terroristának az jusson eszébe, hogy felhasználja valami rosszra, (na persze ilyenkor már nem is félünk annyira a terrorveszélytől-érdekes…) íme egy példa az újrahasznosításra:

A Recyclus Group 49 százalékos tulajdonosa a Technology Minerals (TM), egy londoni székhelyű vállalat, amelynek célja, hogy a savas aksik esetében 2022-ig évi 16 000 tonnára, a lítium-ion akkumulátorok esetében pedig évi 5 000 tonnára növelje az akkumulátor-újrahasznosítási képességét.

Hosszabb távon az újrahasznosítási tevékenységünk középpontjában az Egyesült Királyság és az európai piacok állnak, hogy a következő évtizedben évi 20 000 tonna lítium-ion akkumulátorra, illetve 60 000 tonna ólom-savas akkumulátorra nőjön – mondta a TM elnöke, Robin Brundle.

Foorás: www.theengineer.co.uk

Évente 95.634.593 db autó gördül le a gyártószalagokról (2018-as adat) Az azt jelenti. hogy 1.912.691 Tonna lítium kellene hozzájuk, ha mindegyik elektromos lenne (20kg/autó lentebb olvashatsz erről). Az autókban az akkuk súlya kb. 300 kg. Ez azt jelenti, hogy cca 1.500 ilyen üzemet kellene akkor üzembe állítani, ha minden éveben minden autó elektromos lenne és mindegyiket újrahasznosított akkumulátorral szeretnénk ellátni… Országonként ez 7 ilyen üzemet jelentene átlagosan.

Úgyhogy számoljuk ki, hogy mennyi lítium áll a rendelkezésünkre?

Na de hogy számoljunk, ha mindenki hazudik?!

Először is kijelenteném, hogy a lítium kitermelők és a kőolaj kitermelők és ide tartozó érdekkörök érdeke is az, hogy ne, vagy csak hiányosan lásson napvilágot a tényleges készlet tartalék, a lítium bányák nyilván minél kevesebbet publikálnak, hogy az ár magas legyen, az olajkitermelők és egyéb atom, gáz, szén lobbisták pedig azért szeretnék elhitetni, hogy nincs belőle elég, mert így könnyen megbélyegezhetnek más technológiákat, hogy “nem fenntartható a technológia” – ugye ezt mostanában majd minden nap hallod…

Idézetek:

Lawrence Berkeley National Laboratory és a University of California Berkeley által végzett 2011-es tanulmány szerint a lítiumtartalékokra vonatkozó jelenlegi becslések nem lehetnek korlátozó tényezői a nagyüzemi akkumulátor és elektromos jármű gyártásnak; mivel a tanulmány szerint a jelenlegi tartalékokból 1 milliárd 40 kWh-s lítiumalapú akkumulátor épülhet. (forrás wikipedia)

University of Michigan és a Ford Motor Company kutatói által végzett 2011-es tanulmány megállapította, hogy a lítiumkészletek 2100-ig elegendőek a globális kereslet kielégítésére, beleértve a hibrid elektromos, hálózatról tölthető (plug-in) hibrid és akkumulátoros-elektromos járművek potenciális széles körű elterjedéséhez szükséges lítiumot is. A tanulmány becslése szerint a globális lítiumtartalékok 39 millió tonnára tehetőek, míg a 90 éves vizsgálati idő alatt a lítium teljes kereslete a gazdasági növekedés és az újrahasznosítás arányától függően nem haladja majd meg a 12-20 millió tonnát. (forrás wikipedia)

A fenti két idézet erősen ellentmondásos egymással és ebből is láthatod, hogy már 10 évvel ezelőtt is erős lobbi tárgyát képezte a Lítium… Mindenesetre döntsd el magad, hogy a Berkeley kutatóintézetnek hiszel, vagy az autóiparban erősen érintett autógyártónak, aki akkor még nem igazán akart elektromos autókat gyártani (2011). Sőt akkoriban még a Teslát is kinevették Amerikában…

Először is tudni kell, hogy mikor valaki azt mondja, hogy egy elektromos autóban 160 kg lítium van, az atom nagyot hazudik – nagyjából ennyi az aksi pakk súlya, de a számomra rendelkezésre álló anyagok szerint ebből csupán 15-20 Kg a lítium mértéke (ezért 20 Kg-al számoltam mindenhol).

Valós adatokat nagyon nehéz találni, de itt van néhány érdekes szám aztán számolgasson mindenki amit akar….

A becslések szerint (2020-as adat) 9 000 000  tonnával Bolívia birtokolja a világ ismert lítiumkészletének körülbelül 7%-át; ezek többsége a Salar de Uyuniban található! (forrás wikipedia)

Ok. a fenti adatból azért lehet számolni.

Ha kilenc milliót elosztom 7-el akkor az 1.285.714,285714286, ezt megszorzom százzal akkor 128.571.429 Tonna lítiumot jelent, ami jelen pillanatban bányászható.

Ez 20kg-os pakkokkal kb. 6.428.571.450 – tehát ez kb. hat és fél milliárd aksis autót jelent. 

Tekintve, hogy a világon cca 1.5 milliárd autó van forgalomban, a gépparkot simán lecserélhetjük és még másra is marad lítium bőven Ezzel a szárazföldi, jelenleg kitermelhető becsült készletek egynegyedét használnánk el.

De figyelj! -Most jön amire biztos nem számítottál!!! 

Azért írtam fentebb, hogy “szárazföldi, jelenleg kitermelhető készletek”, mert az óceánokból/tengerekből kinyerhető lítium készlet brutális. A tengervizek összes lítiumtartalma nagyon nagy, becslések szerint 230 milliárd tonna!!! – ugye érzed, hogy ez sose fogy el… – bár az is igaz, hogy innen nagyon nehezen kinyerhető, mivel igen kis koncentrációban van jelen, kivéve persze a hidrotermikus forrásokat – itt nagyobb koncentrációban van jelen… Továbbá a természet (élet) egyik fontos alkotó eleme, tehát nem lehet mindből aksit gyártani.

A lítium képezi a magmás kőzetek kisebb részét, ezen belül a legnagyobb koncentrációban a gránitban található meg. A gránit pegmatitok a leggazdagabbak lítiumtartalmú ásványokban, ezek közül kereskedelmi szempontból a spodumen és a petalit a legjelentősebb. További fontos lítiumásvány a lepidolit, valamint legújabban a hektorit agyag is (szerényebb lítium tartalommal). A lítium a földkéreg 25. leggyakoribb eleme.

Persze hazudhatnak a wikipiedián is, meg mindenhol a világon, de azt ne felejtsd el, hogy ezek legalább valahonnan származó adatok, nem pedig csak úgy mondtam valamit bele a vakvilágba…

Sz.Balazs

Címkék
Back to top button
Close
Close