403-blogTörténelem

Konfliktus a felhők között (hidegháborús történet)

A hidegháború enyhülésével úgy tűnhetett, hogy a konfliktusok talán alábbhagynak a nyugati és a keleti régiók között, és azt lehetett érezni, hogy a konfliktusokat első sorban tárgyalásokkal szeretnék rendezni a felek. Ez az eset azonban kisiklott a tárgyalás vágányáról és a szovjetek lelőttek egy dél-koreai utasszállító gépet. Mely elhagyta a kijelölt útvonalát. Vajon ez provokáció, emberi mulasztás, vagy az akkor még mindig paranoiás politika következménye volt?

“Most rakétával próbálkozom” — mondta a nyugodt hang a recsegő rádióban. — “Ráközelítek a célra… Kilövés megtörtént. A célpont megsemmisítve.”

Ezután a szovjet Szuhoj-15 szuperszonikus vadászgép pilótája szemmel is kereste az elpusztított célpontot a Boeing 747—200B már spirálisan zuhant lefelé a Japán-tenger hideg vize felé. Reggel hat óra huszonhat perc volt. A vadászpilóta két igen korszerű fegyvert vetett be áldozata ellen: egy hőkereső rakétát, amely az egyik hajtóművet semmisítette meg, és egy radarvezérlésű rakétát, amely feltehetően az üzemanyagtartályba csapódott be. “Korean Air 007…” — az utasszállító gép pilótája ennyit tudott mondani rádiója mikrofonjába. Aztán elnémult. A hatalmas gép 14 percen át zuhant a tízezer méteres magasságból 1983. szeptember elsején. Valahol az orosz Szahalin-szigeti titkos katonai bázisoktól nyugatra csapódott be a tengerbe. A közelben tartózkodó japán halászok észlelték az égő üzemanyag szagát. A fedélzeten lévő 269 ember elpusztult: 76 koreai, 61 amerikai és 11 másik ország állampolgárai. Többségük ázsiai zónaidő szerint kevéssel éjfél után indult a végzetes útra a New York-i Kennedy repülőtérről. Hét órával később a gép leszállt az alaszkai Anchorage-ben, ahol négy utas kiszállt. A gépet tovább vivő új személyzet élére a 45 éves pilóta, Csun Bjong In állt, akinek 10 ezer 547 repülési órája volt — ebből 6 619-et a 747-es típushoz hasonló óriásgépeken repült. A KAL 007-es járat 39 perc késéssel szállt föl, helyi idő szerint hajnali négy órakor, s a 6000 kilométernyi távolságban lévő dél-koreai főváros, Szöul felé vette az útját.

A bizonytalanság árnyékában.

Vajon eltérítették a KAL 007-et? Talán baleset történt? A rettegéssel vegyes reménykedésben töltött 18 órán át semmi hivatalos bejelentés nem érkezett az eltűnt utasszállítóról. Senki nem fogott s.o.s. jelet a repülő kapitányától. A japán légi irányítók nyilvánvalóan nem vették észre a radarernyőn, hogy egy gép jelentős mértékben eltért a megszabott iránytól. Egy dél-koreai pilóta, aki 16 kilométer távolságon belül repült el a koreai gép mellett, nem tudott rádiókapcsolatot teremteni Csun kapitánnyal, de úgy vélte, ezért még nem kell vészjelzést leadnia. Végül az Egyesült Államok külügyminisztere, George Shultz bejelentése döbbentette meg a világot, melyhez információt — a számítógépadatok elemzése révén – hírszerző szakértők szolgáltattak. A KAL 007-es járatot a szovjet légvédelem tudatosan megsemmisítette, – Ez az esemény megrázza az egész világot – mondta Reagan elnök. Egy amerikai szenátor sokak érzelmeit fejezte ki megállapításával; “Egy fegyvertelen utasszállítógépet megtámadni, annyi mint egy  iskolabuszra lőni. ” A szovjet hatóságok  semmi érdemlegeset nem közöltek. Aztán amint egyre több ember fejezte ki világszerte részvétét a meggyilkolt utasokat gyászoló, a történtek előtt értetlenül álló hozzátartozóknak, a szovjetek állásfoglalást adtak ki egy “azonosítatlan repülőgép”-ről, amely “durván megsértette az államhatárt, és mélyen behatolt a szovjet légtérbe”. A szovjet TASSZ hírügynökség állítása szerint az elfogó gépek csupán figyelmeztető lövéseket adtak le, és nyomkövető rakétákat lőttek ki. A nemzetközi felháborodást “hűhó”-nak minősítették, s homályosan arra célozgattak, hogy a járat amerikai kémkedési célokat szolgált.

Világszerte fellángoltak az indulatok. Dél-koreaiak tízezrei vonultak Szöulban az utcára; az olasz és a japán kommunista párt is magyarázatot követelt Moszkvától a “bűntény”-re. Négy nyugat-európai ország pedig diplomáciai úton tiltakozott a történtek miatt. — Civilizált országokban nem főbenjáró bűn eltérni a megadott útiránytól — mennydörögte Jeane Kirkpatrick, az USA akkori állandó ENSZ-képviselője. A küldöttek döbbenten és dermedten hallgatták az orosz pilóta rádiójelentésének a magnófelvételét. A japán Védelmi Ügynökségtől kapott felvétel bizonyította, hogy az utasszállító gépet hidegvérrel semmisítették meg. A szovjet külügyminiszter, Andrej Gromiko támadóan reagált: “A szovjet felségterület, a Szovjetunió államhatárai szentek. Nem számít, hogy ki a provokátor, tudnia kell, hogy tettéért viselnie kell a teljes felelősséget.”

Közkincs, Hivatkozás

Bár a KAL 007-es járaton közlekedő gép az ellenőrző pontokon a kijelölt tartózkodási helyeket adta meg a rádióüzenetében, valójában már más útvonalon repült; a kitérőt azonban nem vették észre a földi irányítók.

Az előírt útvonalról (Romeo 20) letérő dél-koreai utasszállító gép áthaladt a Kamcsatka-félsziget, majd a Szahalin-sziget fölött, tehát megsértette a szovjet légteret, mielőtt lelőtték.

 

Küzdelem a fekete dobozért.

A rejtély egyik kulcsa feltehetően a tenger mélyén, a gép fekete dobozában van, amely rögzíti a repülési adatokat és a pilótafülkében elhangzottakat. A szembeálló amerikai és szovjet kutatócsoportok tüstént a becsapódás feltételezett helyszínén termettek, s elkeseredetten versengtek azért, hogy megtalálják a sokatmondó bizonyítékot. A fekete dobozba épített, elemmel működő jeladó, noha akár hatezer méteres víz alatti mélységből is képes sugározni, egy hónapon belül lemerül. A teljes erőből működő berendezés jeladása kb. 8 kilométeres sugarú körben mindenütt hallható.

Az amerikai repülőgép-hordozó, a Stertett jelentése szerint a vad hajszában alighanem csak a jószerencsén múlott, hogy a hajók nem ütköztek egymásnak a Szahalin-szigettől nyugatra lévő vizeken. Pedig hiábavaló volt a keresés. A fekete doboz nem került elő.

A kegyetlen tenger csupán fémhulladékokat, személyes tárgyakat, és azonosíthatatlan emberi maradványokat vetett ki magából, A viharos idő és az óceáni árkok nagy mélysége ellenére a keresést egészen november 7-ig folytatták. akkor beszüntettek minden további munkát. Az igazság kiderítését ezek után a hírszerzők szigrúan titkos berendezéseik felvételeire és a számítógépeknek a KAL 007-es járat utolsó óráiban rögzített adataira kellett alapozni.

“A célpont megsemmisítve”

Körülbelül négy órával azután, hogy felszállt Anchorage-ból, a KAL 007 személyzete nagyfrekvencián rádiókapcsolatot létesített Tokióval, s jelentette Szöul felé tartó repülésük adatait, mintha még mindig a megadott útvonalon haladnának. 17 óra 07 perckor (greenwichi idő szerint délután Öt óra hét perckor, amely Szahalin fölött reggel öt óra hét percet jelentet), közölték, hogy éppen áthaladtak a NIPPI ellenőrző ponton. Valójában a
Kamcsatka-félsziget fölött haladtak át akkor, s Szahalin felé tartottak. 18.15-kor a dél-koreai gép engedélyt kért Tokiótól, hogy 11 ezer méter magasra emelkedhessen, Az engedélyt megkapták, s Tokiót később értesítették az emelkedés befejezéséről. Percekkel később jött az utolsó, befejezetlen jelentkezés: “Korean Air 007…”  Tokió kérte, hogy kapcsoljanak át más csatornára, hogy jobban hallhassák őket, de erre már nem kaptak választ.

Időközben egy másik beszélgetés is folyt a légtérben — a 805-ös szovjet pilóta és a szahalini légvédelmi parancsnokság között. Japán automata, hangra induló, rögzítő berendezés fogta az üzenetváltást. Néhány részlet ebből a beszélgetésből:

18.12.10 — Látom szabad szemmel és a [radar] ernyőn is.
18.13.05 — A célpont befogva.
18.13.26 — A célpont nem válaszol a kérdésre.
18.13.40 — [A fegyverrendszer] bekapcsolva.
18.19.02 — Ráközelítek a célpontra.
18.19.08 — Nem látnak engem.
18.20.49 — A gépágyúval lövök.
18.23.37 — Most rakétákkal próbálkozom.
18.26.20 — Kilövés megtörtént.
18.26.22 — A célpont megsemmisítve.

A teljes beszélgetések szöveg időrendben

12:50:12 A gép megkapja az anchorage-i felszállási engedélytKAL 007: “Korean 007, szöuli 310-es magassághoz kér engedélyt”
12:50:18 Anchorage torony: “Korean Air 007 heavy, engedélyt kap Szöul felé az indulásra, felszállás az Anchorage nyolcas indulás irányába, utána útvonalengedély szerint emelkedjen 310-es magasságra [31 000 láb, 9400 m]; indulási frekvencia 118,6; a squawk [gépazonosító transzponder-kód] 6072.
12:50:34 KAL 007: “Korean 007 engedélyt kapott Szöul felé; Anchorage nyolcas indulás, 310-es magasságra emelkedés, 1186 6072”
12:50:43 Anchorage torony: “Korean 007 heavy, a visszaolvasás stimmel”
12:58:33 KAL 007: “Korean 007 készen áll a felszállásra”
12:58:36 Anchorage torony: “Korean 007 heavy vettem; indulási frekvencia 118,3 lesz, ugyanaz, mint a toronynál; engedélyt kap a felszállásra, 32-es kifutópálya”.
13:01:12 Torony: “Korean 007 heavy, itt Anchorage indulás. Látjuk a radaron – emelkedjen 310-es magasságra és forduljon balra 220 fokra”
13:01:22 KAL 007: “220-at vettem, 310-re emelkedést vettem”
13:03:07 A pilóta 220 fokra állítja az robotpilótát és bekapcsolja.
13:03:30 A pilóta valószínűleg itt választotta ki az INS navigációs módot.
13:27:50 A gép elhagyja az anchorage-i polgári radar hatótávolságátTorony: “Korean Air 007, a radaros szolgáltatás már nem elérhető. Lépjen kapcsolatba a központtal a 125,2-n, jó reggelt kívánok”
13:27:53 KAL 007: “Itt a KAL007 a kettő öt kettőn, jó reggelt”
13:28:01 A KAL 007 eléri a 31 000 láb / 9400 m magasságot: “Anchorage központ, itt a Korean Air 007, jó reggelt. 310 felé haladva most léptük át a 300-at”
13:28:06 Torony: “Korean Air 007 vettem, jelentkezzen ha elérte Bethelt”
13:28:11 KAL 007: “Jelentkezem Bethelnél, vettem”
13:30 A KAL 007 a Cairn-hegységnél 9 km-re tért el az útvonalától .
13:50 A KAL 007 Bethelnél 20 km-re tért el az útvonalától.
13:50:09 A KAL 007 jelenti, hogy elérte Bethelt: “Anchorage, itt a Korean Air 007”
13:50:12 Torony: “Korean Air 007, hallgatom”
13:50:14 KAL 007: “007-es Bethelnél 49-en, 310-es magasságon. NABIE becslés: 1430 219,0 mínusz 49295, 25-ös átló” (A King Salamon katonai radar szerint a KAL 007 ekkor már 20 km-re tért el az útvonalától)
13:50:28 Torony: “Korean Air 007 vettem, jelentkezzen Anchorage-nél 1278-on, ha elérte NABIE-t”
13:50:33 KAL 007: “1278, vettem”
13:50:42 Torony: “Hallgatom”
13:50:43 A KAL 015, amely a KAL 007 után 15 perccel szállt fel és szintén a Romeo 20-as útvonalon repül, URH-n jelenti a 007-es pozícióját a NABIE felett az anchorage-i irányításnak, mivel a 007-es ekkor már túl messze van az URH használatához: “A Korean Air 007 azt mondja, hogy elérte NABIE-t, 1430 TJ”
15:51 A KAL 007 a Kamcsatkai-félsziget felett belépett a szovjet légtérbe.
17:45 A KAL 007 az Ohotszki-tenger felett kilépett a szovjet légtérből és ismét nemzetközi légtérben haladt.
17:49 Soldkov százados: “Két pilótát küldtünk fel, a parancsnok a parancsnokságon van, nem tudjuk, hogy most mi történik, egyenesen a [Szahalin-]sziget felé tart, a Terpijenyje[-öböl] felé, ez nekem nagyon gyanús, az ellenség nem lehet ennyire hülye, lehet hogy ez a mienk?”
17:53 Az első dokumentált lelövési parancs.Anatolij Kornyukov tábornok, a Szahalin-szigeten található Szokol légitámaszpont parancsnoka szól Valerij Kamenszkij tábornoknak, a távol-keleti katonai körzet parancsnokának:

“…egyszerűen semmisítsük meg, meg akkor is, ha semleges vizek felett repül? Az a parancs, hogy semleges vizek felett semmisítsük meg? Hát, jó.”

17:54:26 A fedélzeti hangrögzítő (az egyik “fekete doboz”) a repülés utolsó fél óráját rögzíti, és folyamatosan felülírja a korábbi eseményeket. A KAL 007 hangrögzítő szalagja és adatrögzítő szalagja a 18:26:02-kor bekövetkezett rakétarobbanás után 1 perc 44 másodperccel leáll, bár a gép utána még több, mint 10 percig repül. Itt kezdődik a KAL 007 utolsó fél órájának hangfelvétele:
17:54:26 Pilótafülke: “A közelmúltban volt valamilyen hosszabb repülése?”
17:54:28 Pilótafülke: “Néha volt”
17:54:30 Pilótafülke: “Jól hangzik. Ha jól tudom, akkor Park főpilóta néha repül hosszabb távon, de Lee főpilóta…”
18:00 A földi irányítás parancsot kap arra, hogyan vezesse a vadászgépeket a koreai utasszállító feléKornyukov: “Közelítse meg, hozza Oszipovicsot a megfelelő távolságra. Ne támadja meg a célt hátulról, ne támadja meg a farok felől, tartson oldalra.”

Kozlov [vadászgép-irányítás, Szokol légitámaszpont]: “Értettem, végrehajtom.”

Kornyukov: “Ne felejtse, a célnak gépágyúi vannak hátul”

Kozlov: “Vettem, végrehajtom. A vadászgép számára gyorsabb, amikor a cél belép a száz kilométeres azonosítási zónába.”

Kozlov: “Értem”

18:04-05 Az útjáról letért KAL 007 és az útján haladó KAL 015 összehasonlítják a szélsebességet és irányt. A KAL 015 hátszélben repül, a KAL 007 pedig ellenszélben.KAL 015: “Öh, mi itt váratlanul erős hátszelet kaptunk. Ott mennyi a szél és merről?”

KAL 007: “206. Kérdezze meg tőle, hogy hány csomó?…”

KAL 007: “Ah! Hogy ott mennyi van! Nekünk még mindig szembeszelünk van, 215 fokon 15 csomó.”

KAL 015: “Tényleg? Az útvonalengedély szerint a szél 360 fokról kb. 15 csomó.”

KAL 007: “Hát, lehet hogy most így van.”

18:05:53 A 805-ös hívójelű Oszipovics őrnagy a Szu-15-ösében elfogta a KAL 007-et: “240 fok felé haladok”
18:05:56 Oszipovics: “Megfigyelés.”
18:08 Kozlov (Szokol légibázis bevetési irányítója): “Látja a célt”Kornyukov: “Látja? Hány kondenzcsík jön ki belőle?”

Kozlov: “Mondja még egyszer, Kornyukov: hány kondenzcsík látható? Ha négy, akkor az egy RC-135 lesz.”

18:11:30-39 KAL 007 pilótafülke: “Hallottam, hogy van pénzváltó az ön repterén.””A reptéri pénzváltó? Milyen valutáról van szó?”

“Dollárt kellene koreai pénzre váltani.”

“A belföldi épületben is van egy, a belföldiben is van.”

18:11 Tyitovnyin légiirányító: “Látja a célt, 805?”
18:11 Oszipovics: “Vizuálisan is látom és a képernyőn is”.
18:11 Tyitovnyin alezredes: “Rendben, jelentsen ha a rakéta befogta a célt”.
18:12 Kornukov: “Geraszimenko!”Geraszimenko alezredes (41. vadászezred parancsnoksága): “Igen”

Kornyukov: “Mit nem értett meg? Azt mondtam, hogy 4 kilométerre, 4-5 kilométerre közelítse meg, azonosítsa a célt. Megértette, hogy fegyverhaszálatra fog sor kerülni, és maga továbbra is 10 kilométeren tartja a pilótát. Továbbítsa neki a parancsot!”

18:12 A Wakkanai-i radaron először látszik a KAL 007.
18:13:05 Oszipovics: “Látom. Befogtam a célt.”
18:13 Kornyukov tábornok: “Csajka” (a távol-keleti katonai körzet légvédelmi erőinek hívójele).Tyitovnyin: “Igen elvtársam. Látja a gépet a radarképernyőn, látja a radaron. Befogta a célt, befogta a célt.”
18:13:26 Oszipovics: “A cél nem válaszol a felhívásra.”
18:13 Tyitovnyin: 805, a cél haladási iránya 240 fok?
18:13:35 Oszipovics: “Megerősítem, a cél 240 fokos irányba halad.”
18:13 Tyitovnyin: Vettem, élesítse a fegyvereit!
18:13 Oszipovics: Bekapcsoltam
18:14 Kornyukov tábornok to Kamenszkij tábornoknak: “Kamenszkij tábornok elvtárs, jó reggelt! Helyzetjelentés: a 60-65-ös cél a Terpenyije-öböl felett halad [Szahalin-sziget keleti partja] 240 fokos irányban, 30 kilométerre az államhatártól. A szokoli vadászgép 6 kilométerre van. A célt befogta, a fegyvereket parancsra élesítette. A cél nem válaszol az azonosítási felhívásokra. A célt vizuálisan nem lehet azonosítani, mert még sötét van, de a célt befogta.”Kamenszkij tábornok: “Ki kell deríteni, lehet ez valami civil gép, vagy Isten tudja kicsoda.”

Kornyukov: “Milyen civil? Átrepült Kamcsatka felett! Azonosítás nélkül jött be az óceán felől. Kiadom a tűzparancsot, ha átlépi az államhatárt.”

18:14:59 A KAL 007 kapcsolatba lépett a tokiói légiforgalmi irányítással, hogy engedélyt kérjen 35 000 lábra / 10 500 méterre emelkedni.
18:14:59 KAL 007: “Tokió rádió, itt a Korean Air 007”
18:15 Tyitovnyin: “Majsztrenko ezredes elvtárs, itt Tyitovnyin.”Majsztrenko ezredes (operatív ügyeleti tiszt, harcirányítási központ): “Igen”.

Tyitovnyin: “A parancsnok azt parancsolta, hogy a célt meg kell semmisíteni, ha megsértette az államhatárt.”

Majsztrenko: “…Lehet, hogy utasszállító. Minden megfelelő lépést meg kell tenni az azonosításra.”

Tyitovnyin: “Azonosítás folyamatban van, de a pilóta nem lát. Sötét van. Még most is sötét van.”

Majsztrenko: “Jól van, rendben. A feladat megfelelő. Ha nincsen kivilágítva, akkor nem lehet utasszállító gép.”

18:15:03 Tokió rádió: “Korean Air 007, itt Tokió”
18:15:07 KAL 007: “Korean Air 007 engedélyt kér 350-re emelkedésre”
18:15:13 Tokió rádió: “Engedélyt kér 350-re?”
18:15:15 KAL 007: “Megerősítem, most 330-on vagyunk, itt Korean Air 007”
18:15:19 Tokió rádió: “Értem, várjon a válaszra!”
18:15:21 KAL 007: “Vettem”
18:15:21 Pilótafülke: “Istenem, ez a rádió nagyon rossz!”
18:15:52 [Hallható morzeadás kezdete]
18:17:44 KAL 007: “Korean Air 007, irányított rádióhívás”
18:20:11 Tokió rádió: “Korean Air 007. Tokió torony engedélyezi, hogy a Korean Air 007 350-re emelkedjen”
18:20:21 KAL 007: “Vettem, Korean Air 007 most megkezdi az emelkedést 350-re.”
18:20:28 Tokió rádió: “Tokió nyugtázza.”
18:21:35 Oszipovics: “Igen, megközelítem a célt. Közelebb megyek.”
18:21:35 Oszipovics: “A cél navigációs fénye villog. 2 kilométerre megközelítettem a célt.”
18:21:40 Oszipovics: “A cél 10 000 méteren van.”
18:21:55 Oszipovics: “Mi a parancsom?”
18:22:02 Az emelkedés közben a KAL 007 lelassult, az üldöző vadászgép ezért mellé került.Oszipovics: “A cél lelassított.”
18:22:17 Oszipovics: “Megkerülöm, már a cél előtt vagyok.”
18:22:17 Tyitovnyin: “805, gyorsítson”
18:22:23 Oszipovics: “Növeltem a sebességemet”
18:22:23 Tyitovnyin: “A cél is felgyorsított?”
18:22:29 Oszipovics: “Nem, lassít.”
18:22:29 Tyitovnyin: “805, tüzeljen a célra!”
18:22:42 Oszipovics: “Hamarabb kellett volna. Hogy tudom üldözni? Már a cél mellett vagyok.”
18:22:42 Tyitovnyin: “Vettem, ha lehet, kerüljön támadási helyzetbe!”
18:22:55 Oszipovics: “Most le kell maradnom a céltól.”
18:21-22 Kornyukov: “Geraszimenko, hagyják abba a parancsnokságon a szórakozást, mi ez a zaj? Megismétlem a bevetési feladatot: rakátaindítás a 60-65-ös célra.”Geraszimenko: “Értettem”

Kornyukov: “Végrehajtani és hozza ide Taraszovot. Vegye irányítása alá a szmirnyihi MiG-23-ast, 163-as hívójel, a 163-as hívójel a cél mögött van. Semmisítsék meg a célt!”

Geraszimenko: “A feladatot megkaptam. 60-65-ös célt rakétatűzzel megsemmisíteni, szmirnyihi vadászgépet irányítani.”

Kornyukov: “Hajtsa végre a feladatot, a célt megsemmisíteni!”

18:22:55 Kornyukov tábornok: “Hogy az a [káromkodás], mennyi ideig tart ennek támadási helyzetbe kerülni, máris a semleges légtérben lesz? Utánégetőt bekapcsolni. Hozzák be a MiG-23-ast is… Amíg maguk itt pazarolják az időt a cél kirepül.”Tyitovnyin: “805, gépágyúval próbálja meg a cél megsemmisítését!”
18:22:56 A Boeing jelenti a légiirányításnak, hogy elérte az új magasságotKAL 007: “Tokió rádió, itt Korean Air 007, elértük a 350-es szintet”.
18:23:37 Oszipovics: “Lemaradok, megpróbálom a rakétát.”
18:23:37 Tyitovnyin: “Vettem.”
18:23:49 MiG-23 (163): “Tizenkét kilométerre a céltól. Mindkét gépet látom.”
18:23:37 Tyitovnyin: “805, cél megközelítése és megsemmisítése.”
18:24:22 Oszipovics: “Vettem, a célt befogtam.”
18:24:22 Tyitovnyin: “805, megközelítette a célt?”
18:25:11 Oszipovics: “Közeledem a célhoz, befogtam a célt, távolság 8 kilométer.”
18:25:11 Tyitovnyin: “Utánégetőt, utánégetőt, 805!”
18:25:16 Oszipovics: “Már bekapcsoltam.”
18:25:16 Tyitovnyin: “Tűz!”
18:25:46 Oszipovics: “Z.G.” (alacsony üzemanyagszintet jelző lámpa)
18:26:02 Pilótafülke: [Robbanás hangja?]
18:26:06 Főpilóta: “Mi történt?”
18:26:08 Másodpilóta: “Mit?”
18:26:10 Főpilóta: “Gázkart vissza.”
18:26:11 Másodpilóta: “Hajtóművek rendben.”
18:26:14 Főpilóta: “Futóművek.”
18:26:15 Pilótafülke: [Magassági figyelmeztető hang]
18:26:17 Captain: “Futóművek.”
18:26:18 Cockpit: [Magassági eltérésre figyelmeztető hang]
18:26:20 Oszipovics: “Végrehajtottam az indítást.”
18:26 Kornyukov: “Nos, mit hallanak ott”Geraszimenko: “Elindította a rakétát”

Kornyukov: “Nem értettem”

Geraszimenko: “Elindította a rakétát”

Kornyukov: “Elindította a rakétát, akkor kövesse a célt, kövesse a célt, a maguk gépét vonják vissza a támadásból és vigyék oda a MiG-23-at.”

18:26:21 Pilótafülke: [Robotpilóta kikapcsolásra figyelmeztető hang]
18:26:22 Főpilóta: “A magasság egyre nő, a magasság egyre nő, a fékszárnyak kint vannak.” [A repülési adatrögzítő szerint a fékszárnyak nem nyíltak ki]
18:26:22 Oszipovics őrnagy tévesen azt jelenti, hogy a Boeing megsemmisültOszipovics: “A cél megsemmisült.”
18:26:22 Tyitovnyin: “A támadást beszüntetni, térjen ki jobbra, 360 fok irányba.”
18:26:26 Másodpilóta: “Mi van? Mi van?”
18:26:27 Oszipovics: “Támadást beszüntetem.”
18:26:27 Pilótafülke: [érthetetlen]
18:26:29 Főpilóta: “Nézzen utána.”
18:26:33 Főpilóta: “Nem tudok lejjebb süllyedni.”
18:26:33 MiG-23: “Mi a parancsom?”
18:26:34 Utastéri hangosbeszélő: “Figyelem, vészsüllyedés”
18:26:38 Utastéri hangosbeszélő: “Figyelem, vészsüllyedés”
18:26:38 Személyzet: “Nő a magasság.”
18:26:40 Személyzet: “Ez így nem megy, ez így nem megy.”
18:26:41 Személyzet: “Kézi vezérléssel.”
18:26:42 Személyzet: “Nem lehet kézivel.”
18:26:42 Utastéri hangosbeszélő: “Figyelem, vészsüllyedés”
18:26:43 Pilótafülke: [robotpilóta kikapcsolására figyelmeztető hang] A digitális repülési adatrögzítő szalagok ICAO általi feldolgozásából kiderül, hogy a robotpilótát ekkor kikapcsolták és megkezdődött a gép kézi irányítása. A KAL 007 megkezdi a süllyedést.
18:26:45 Másodpilóta: “A hajtóművek rendben vannak, kapitány”
18:26:46 Utastéri hangosbeszélő: “Oltsák el a cigarettájukat. Ez vészsüllyedés!”
18:26:47 MiG-23: “A szárnytartály fénye kigyulladt. Üzemanyag-különbség 600 liter.”
18:26:48 Pilótafülke: [érthetetlen]
18:26:49 Utastéri hangosbeszélő: “Oltsák el a cigarettájukat. Ez vészsüllyedés!”
18:26:50 Főpilóta: “Ez most akkor erőkompresszió?”
18:26:51 Fedélzeti mérnök: “Az?”
18:26:52 Utastéri hangosbeszélő: “Oltsák el a cigarettájukat. Ez vészsüllyedés!”
18:26:52 Fedélzeti mérnök: “Mindkettő mindegyike.”
18:26:53 Oszipovics: “Maradék üzemanyag 1600”
18:26:54 Főpilóta: “Az?”
18:26:55 Utastéri hangosbeszélő: “Helyezze a maszkot az orrára és a szájára és rögzítse a szalagot.”
18:26:57 Másodpilóta: “Tokió rádió, itt a Korean Air 007.”
18:26 A szovjet parancsnokságnak feltűnik, hogy a cél nem semmisült meg.Novoszelckij alezredes: “Nos, hát akkor mi is történik most, mi a gond, ki vezette célra, ha befogta a célt, miért nem lőtte le?”
18:27:01 Utastéri hangosbeszélő: “Helyezze a maszkot az orrára és a szájára és rögzítse a szalagot.”
18:27:01 Oszipovics: “Végrehajtom a parancsot. Mennyi a távolság a repülőtérig?”
18:27:02 Tokió rádió: “Korean Air 007, itt Tokió.”
18:27:04 “Az adás közben jól hallható légzés arra utal, hogy a beszélő oxigénmaszkot viselt” Másodpilóta: “Vettem, itt a Korean Air 007…öh, akadt egy…”
18:27:05 Oszipovics: “Vettem”
18:27:08 Utastéri hangosbeszélő: “Helyezze a maszkot az orrára és a szájára és rögzítse a szalagot.”
18:27:08 MiG-23: “Milyen irányba?”
18:27:09 Fedélzeti mérnök: “Összes kompresszió.”
18:27:10 Főpilóta: “Gyors kabinnyomás-csökkenés, süllyedés ezerre.”
18:27:15 Utastéri hangosbeszélő: “Figyelem, vészsüllyedés.”
18:27:20 A digitális repülési adatrögzítő szalagjai alapján az ICAO grafikonja azt mutatja, hogy egy süllyedési fázis és egy 10 másodperces “orral felfelé” tartó repülés után a KAL 007 tartja a magasságát a rakétarobbanás előtti 35 000 lábas magasságon. A hossziránti gyorsulás visszatért a rakétarobbanás előtti nullás értékre, a légsebesség visszatért a robbanás előtti értékre. A függőleges tengely körüli szitáló mozgás a robbanáskor kezdődött, majd a szalag végéig tartó 1 perc 44 másodperces idő alatt egyre csökkenő mértéket mutatott
18:27:20 Fedélzeti mérnök: “Ezt most… be kell állítani.”
18:27:21 Tokió rádió: “Korean Air 007, ellenőrizze a rádiót a 10048-on.”
18:27:23 Utastéri hangosbeszélő: “Figyelem, vészsüllyedés.”
18:27:23 Fedélzeti mérnök: “Sebesség.”
18:27:26 Fedélzeti mérnök: “Pillanat, pillanat, pillanat, most.”
18:27:27 Utastéri hangosbeszélő: “Oltsák el a cigarettájukat. Ez vészsüllyedés!”
18:27:29 MiG-23: “Végrehajtom a bal fordulót 180 fokra. Magasság 7500 méter.”
18:27:30 Utastéri hangosbeszélő: “Oltsák el a cigarettájukat. Ez vészsüllyedés!”
18:27:33 Utastéri hangosbeszélő: “Oltsák el a cigarettájukat. Ez vészsüllyedés!”
18:27:38 Utastéri hangosbeszélő: “Helyezze a maszkot az orrára és a szájára és rögzítse a szalagot.”
18:27:43 Utastéri hangosbeszélő: “Helyezze a maszkot az orrára és a szájára és rögzítse…”
18:27:46 Vége a fedélzeti hangrögzítésnek
18:27:53 MiG-23: “150 fokra, értettem.”
18:27 Kornyukov: “Oszipovics látta a rakéták robbanását? Halló?”Geraszimenko: “Két rakétát lőtt ki.”

Kornyukov: “Kérdezze meg, kérdezze meg tőle maga, a hármas csatornán, és kérdezze meg Oszipovicsot, hogy látott vagy nem látott robbanást?”

Geraszimenko: “Azonnal”

Geraszimenko” “805, egy vagy két rakétát indított?”

18:28:05 Oszipovics: “Mindkettőt kilőttem”
18:28:08 Tokió rádió – KAL 007: (Irányított rádióhívás a KAL 007 számára)
18:28:20 MiG-23: “Vettem, 150 fok, 7500”
18:28:26 Tokió rádió-KAL 007: (Irányított rádióhívás a KAL 007 számára)
18:28:29 MiG-23: “Végrehajtom a 210 fokra való fordulást”
18:28:35 MiG-23: “Végrehajtottam”
18:28:40 Tokió rádió-KAL 007: (Irányított rádióhívás a KAL 007 számára)
18:28:51 MiG-23: “Vettem, 210 fok, 8000 méter”
18:28 Geraszimenko: “A cél északra fordult.”Kornyukov: “A cél északra fordult?”

Geraszimenko: “Igen”

Kornyukov: “Küldje oda a MiG-23-ast és semmisítse meg!”

18:28:52 Tokió rádió-KAL 007: Korean Air 007, itt Tokió
18:29:12 Tokió rádió-KAL 007: Korean Air 007, itt Tokió
18:29 Kornyukov: Na, értem, de nem értem az eredményt, miért repül a cél? Rakétákat lőttek ki rá. Miért repül a cél? [káromkodás] Na mi van?”  Na, én kérdezem, adja parancsba az irányítónak, mi magukkal a baj? Elfelejtették hogyan kell beszélni?Geraszimenko: Én adtam a parancsot a vezérkari főnöknek, a vezérkari főnök az irányítónak, és az irányító pedig…

Kornyukov (18:30): Na és mennyi idő kell ahhoz, hogy ez az információ körbe érjen, most akkor nem lehet megkérdezni, hogy mi lett a rakétaindítás eredménye, vagy mit nem lehet ezen érteni?

18:29:13 A szovjet pilóták sikertelenül kutatnak a KAL 007 roncsa után
18:29:13 MiG-23 pilóta (a célról): “Nem, nem látom.”
18:29:20 Tokió rádió-KAL 007: (Irányított rádióhívás a KAL 007 számára)
18:29:21 MiG-23 “Végrehajtom a fordulót 360 fokra.”
18:29:50 MiG-23 “Értem, 360 fokra fordulok.”
18:30:00 Tokió rádió-KAL 007: (Irányított rádióhívás a KAL 007 számára)
18:30 A KAL 007-et legutoljára a Wakkanai-i radar 5000 méteres magasságban látta
18:30-34/35 A KAL 007 még majdnem öt percen át tartja az 5000 méteres magasságot, amíg el nem éri a Moneron-szigetet.
18:30:42 Tokió rádió-KAL 007: (Irányított rádióhívás a KAL 007 számára)
18:31:04-28 Tokió rádió-KAL 015: Értettem. Megpróbálná elérni a Korean Air 007-et és… ööö, továbbítani nekünk az ő pozícióját?KAL 015: Értettem, kérem várjon

KAL 015-KAL 007: 007, itt KAL 015

18:32-33 Kornyukov: Magasság, mi a vadászunk magassága és mi a cél magassága?… Gyorsan, a cél magasságát és a vadászgép magasságát!… Miért nem mondanak semmit se?… Geraszimenko!Geraszimenko: Kérdezem…

Kornyukov: Gyerünk gyerekek, ez egy igazi célpont. Halló, Masztak, Masztak, Masztak, Masztak [hívójel]

18:33:05 KAL 015-Tokió rádió: Tokió, itt a Korean Air 015
18:33/34 A KAL 007-et egy szovjet radar 5000 méteres magasságon látta, a Moneron-sziget feletti spirális süllyedés kezdetekor.Geraszimenko: “A cél magassága 5000.”

Kornyukov: “Máris 5000”

Geraszimenko: “Igen, balra kanyarodik, most jobbra, úgy néz ki, süllyed.”

18:33:08-18:35:06 Tokió rádió- KAL 015: Korean Air 015, hallgatomKAL 015-Tokió rádió: Nem tudtam kapcsolatba lépni a Korean Air 007-tel

Tokió rádió-KAL 015: Öh, használjon URH-t, vétel

KAL 015-Tokió rádió: Öh értettem

KAL 015-KAL 007: Korean Air 007, itt a 015, Korean Air 007, itt a 015

KAL 015-Tokió rádió: Tokió, a Korean Air 015 nem tudott kapcsolatba lépni

18:34 Kornyukov: “Semmisítsék meg, használják a MiG-23-t, azt mondtam semmisítsék meg!”
18:34 Geraszimenko: “Értettem, megsemmisíteni.”
18:34 Kornyukov: “Na, hol az a vadászgép, milyen messze van a céltól?”
18:34 Geraszimenko: “Tábornok elvtárs, nem látják a célt.”
18:34 Kornyukov: “Nem látják a célt?”
18:35 A KAL 007-et követi a szovjet radar miközben az spirálban 5000 méter alá süllyed a Moneron-sziget felett.[22]
18:35:54 121-es hívójel: “Nem, nem látom”
18:36 Kornyukov: “…tudják a távolságot, tudják hol van a cél, Moneron felett…”
18:38:37 MiG-23: “Nem látok itt semmit se, most néztem.”
18:38 Tyitovnyin: “Tábornok elvtárs, Moneron körzetében elvesztették a célt.”
18:38 Novoszeleckij: “Moneron térségében?”
18:38 Tyitovnyin: “A pilóták nem látják, se az egyik, se a másik. A rádiósok azt jelentették, hogy kilövés után a cél Moneron felett jobbfordulóba kezdett.”
18:38 Novoszeleckij: “Aha.”
18:38 Tyitovnyin: “Süllyed. És Moneron felett nyomát vesztették.”
18:38 A KAL 007 eltűnik a radarenyőkről, nagyjából 12 perccel a támadás után.A Komszomolszk-na-Amurje radarállomás személyzete jelentette, hogy 1000 méteres magasság alatt eltűnt a KAL 007, mivel ennél kisebb magasságon a radar már nem képes a célkövetésre.
18:38:37 Az első szovjet pilóta megismétli: “Nem látok itt semmit, most néztem.” Az alacsony üzemanyagszint miatt a szovjet vadászgépek visszatérnek a támaszpontjukra anélkül, hogy látták volna a cél maradványait.
18:39 Novoszeleckij: Szóval ez a feladat. Azt mondják, hogy újra megsértette az államhatárt?Tyitovnyin: Nos, hát most Moneron körzetében van, a mi területünk felett.

Novoszeleckij: Kapják el, kapják el! Gyerünk, küldjék oda a MiG-23-at.

Tyitovnyin: Értettem. A MiG-23 a környéken van, 5000-re süllyed. A parancsa: észlelés után megsemmisítés.

18:40:11 MiG-23: “Nem tudom meghatározni a felhőalapot. A felhők alattam vannak, én 2000 méteren vagyok.”
18:41 Kornyukov: Na, akkor most mi a helyzet. A MiG-23 jelentett valamit, látja a célt vagy nem? Hozza le 4000-re, nézzen szemmel és radarral.
18:41:17 Tokió rádió-KAL 007: (Irányított rádióhívás a KAL 007 számára)
18:41:55 Tokió rádió utolsó kapcsolatfelvételi kísérleteTokió rádió-KAL 007: Korean Air 007, itt Tokió rádió, ha hall engem, rádión álljon át a 127,6-ra, 127,6
18:45 Azonosítatlan beszélők: “Mondja még egyszer, “Nem hallom tisztán”, “Ő adta a parancsot, halló, halló, halló”, “Igen, igen”, “Iván Mojszejevics adta a parancsot. Tretyak.”, “Vettem, vettem”, “Az ő parancsára történt a fegyverhasználat.” [Iván Mojszejevics Tretyak a távolkeleti katonai körzet parancsnoka]
18:47 Novoszeleckij alezredes, a szmirnyihi légibázison állomásozó 41. vadászgépezred parancsnoka parancsára a KGB határőrség hajói és a dél-szahalini Komutovo légitámaszpont mentőhelikopterei elindulnak.[24]Novoszeleckij: “Készítse elő az összes helikopterjét, mentőhelikoptereket.”

Tyitovnyin: “Mentőhelikoptereket?”

Novoszeleckij: “Igen, és valószínűleg egy flottát is kell majd küldeni oda, ahol a célt elvesztettük.”

Tyitovnyin: “Értettem. Ezt a maguk kutatási-mentési egysége csinálja? A parancsot a CSAJKA hívóneven [távol-keleti katonai körzet légvédelmi erői] adja ki, ezredes elvtárs, mert Komutovo nem hozzánk tartozik, ahogy Novoalekszandrovszkij sem. Itt nincs semmink.”

Novoszeleckij: “Rendben”

Tyitovnyin: “Novoalekszandrovszkijt készenlétbe kell hozni, és Komutovót is. A KGB és a határőrség Komutovón van.”

18:53 Kornyukov: “Mi történt, nem semmisítették meg?”
18:53 Oszipovics: “A cél eltűnt, de valahogy lassan süllyedt… vagy meghibásodott, vagy megsérült, Moneron körzetében eltűnt, most senki se látja. Úgy tűnik, hogy sikerült semlegesíteni.”
18:53 Kornyukov: “Értettem, nagyon jó, majd mi folytatjuk.”
18:53 Oszipovics: “Aha, értettem”
18:55 A Moneron közelében tartózkodó összes polgári hajót a Tretyak tábornok alá tartozó Sztrogov tábornok parancsára egyenesen Moneronhoz parancsolnak.Sztrogov: “Maga [káromkodás], bezáratom egy őrbódéba. Miért nem veszi fel a telefont?

Tyitovnyin: “Tábornok elvtárs, itt mindenki nagyon elfoglalt”

Sztrogov: “Nincs maguknak ott semmi, amivel elfoglaltak legyenek… Még hogy elfoglalt. Miféle baromság ez? És Kornyukov meg hol van?

Tyitovnyin: “Kornyukov itt van.”

Sztrogov: “Adja neki a telefont!”

Tyitovnyin: “Egy pillanat tábornok elvtárs, éppen Kamenszkijnek jelent.” [távol-keleti katonai körzet légvédelmi erőinek parancsnoka]

Sztrogov: “Na akkor most ezt kell csinálni. Hívja fel ezeket a [káromkodás], ezeket a matrózokat, mi a [káromkodás]?”

Tyitovnyin: “Határőröket?”

Sztrogov: “He?”

Tyitovnyin: “Határőröket?”

Sztrogov: “Hát, azokat a civil matrózokat”

Tyitovnyin: “Értettem”

Sztrogov: “A határőröket. Milyen hajóink vannak a Moneron-sziget mellett? Ha civil hajók, azonnal küldje oda őket”

Tyyitovnin: “Értettem, tábornok elvtárs”

18:56 A japánok megkezdik a kutatást és mentést18:56-kor, harminc perccel azután, hogy a KAL 007-est a NOKKA rádiónavigációs pont felé várták, és miután számos kapcsolatfelvételi próbálkozás sem járt sikerrel, a tokiói légiirányítási központ tájékoztatott több légiirányítási szolgálatot és katonai egységet arról, hogy a KAL 007-et nem tudja elérni, és segítséget kért a kommunikációs kereséshez.”

Amerikai kémkedés?

A katasztrófa után nyolc nappal a szovjet vezérkari főnök, Nyikolaj Ogarkov új történettel állt a szovjet televízió kamerái elé. Burkoltan elismerte, hogy a szovjet vadászgépek két levegő-levegő rakétával, “megállítottak” egy repülőt, s két, egymásnak ellentmondó mentséget adott a történtekre. Egyfelől kijelentette, hogy a szovjet földi irányítók azzal az amerikai kémrepülőgéppel tévesztették össze a koreai járatot, amely a körzetben repült. Másrészt azzal vádolta a koreai gépet, hogy kémtevékenységben vett részt az Egyesült Államok javára. A szigorúan katonai döntést, miszerint a 747-est el kell pusztítani, egy parancsnok hozta meg a Távolkeleten, s nem a legfelső szovjet katonai vagy polgári vezetésben született meg. Nyugati megfigyelők mindkét elméletet gyanús mosollyal fogadták. Valóban, az amerikai RC-135-ös felderítőgép pár órával a támadás előtt körülbelül 138 kilométer távolságban elhaladt a KAL 007-es járat mellett – az ellenkező irányba. A 747-est, amely kétszer akkora, mint az RC-135, látta a szovjet vadászpilóta, a magnószalagok tanúsága szerint, mert kétszer is jelentette, hogy látja a gép navigációs és villanó fényeit.

Ami a kémkedés vádját illeti, van néhány zavarba ejtő részlet. Csun kapitánynak, mint a koreai pilóták többségének, volt katonai múltja, és egyszer őt választották ki a koreai elnök személyes használatú gépe kapitánynak. Másrészt valóban eltért a megadott útiránytól egy nagyon kényes területen, Hiszen Szahalin szigetén haditengerészeti központ és hat létfontosságú légi támaszpont volt A Kamcsatka-félsziget — a nagy hatósugarú rakéták próbaindításainak célpontja – a szovjet védelmi vonalak lényeges részét alkotta. A kettő között elterülő Ohotszki-tenger a rakétáikat az Egyesült Államokra irányító atomtengeralattjárók paradicsoma volt.

Mindeme tények ellenére a szakértők szerint nem volt szükség arra, hogy titkos kémtevékenység során polgári utasok életét tegyék kockára. A Boeing 747, amely éjszaka és nagy magasságban repült, semmiféle lényeges információt nem szerezhetett, hacsak nem szereltek rá nagyméretű antennákat, amelyek azonnal felismerhetők lettek volna. Még ha ez történt volna is, így sem juthattak volna olyan részletes információ birtokába, amilyet az RC-135-ös gépekkel és az amerikai orbitális műholdakkal nap mint nap begyűjthettek. A koreai elnök, Csun Tu Hvan ingerülten utasította vissza Ogarkov marsall állítását: A szovjet hatóságokon kívül senki a világon nem hiszi el, hogy egy hetvenéves embert vagy egy négyéves gyereket fölengednének egy polgári utasszállítóra, amely kémkedés céljából tudatosan meg akarja sérteni a szovjet légteret.

A megmagyarázhatatlan kitérő.

Akkor viszont egy tapasztalt pilóta, aki a legkorszerűbb műszerekkel repült, miért tévedt be mélyen a szovjet légtérbe? A három inerciális navigációs rendszerből álló, 100 ezer dolláros robotpilóta-berendezés giroszkóppal és gyorsulásmérővel tartotta a gépet az előre beprogramozott útvonalon. A nagyobb pontosság érdekében a három számítógépbe külön-külön kellett betáplálni az adatokat. Vajon mindhárom hibás adatokat kapott? Talán a személyzet elhanyagolta azt a kötelességét, hogy összevesse a robotpilóta koordinátáit a repülési térképeken megadottakkal? A tapasztalt pilóta nem győződött meg arról, hogy a gép valódi helyzete megegyezik-e a robotpilóta által automatikusan rögzített ellenőrzési pontokkal? Csun kapitány bizalmasan jelentette legutolsó rádióüzenetében Tokiónak, hogy a japán Hokkaidótól 170 kilométernyire délkeletre halad. Valójában pontosan 170 kilométerrel volt a szigettől északra. A földi irányítók miért nem szóltak neki, hogy téved? Lehetséges, hogy tudatosan repült be a tiltott szovjet zónába, hogy értékes üzemanyagot takarítson meg a költségekre érzékeny munkaadóinak? Már repült a Romeo 20-nak nevezett útvonalon, amely olyan közel haladt el a szovjet határ mellet, hogy a pilóták általában széloldalt jelző radart használtak annak biztosítására, nehogy átlépjék a határt. Nem sok üzemanyagot takarítottak volna meg azáltal, ha ilyen kitérővel veszélyeztetik a gép biztonságát. A hivatalos feljegyzések kimutatják, hogy a menetrendszerű járatok errefelé sohasem tértek el a megszabott útiránytól. Ráadásul a dél-koreaiak nagyon is jól tudták, milyen veszélyekkel jár a kitérés. 1978-ban a szovjetek már rálőttek egy ugyancsak az útvonalról letérő koreai gépre, s földre kényszerítették. Egy hőkereső rakéta fúródott belé, s a 707-es gép tízezer méteren át irányíthatatlan volt, aztán s aztán sikerült megfogni a zuhanásban, s kényszerleszállást hajtott végre a sarkkör fölött, Murmanszk közelében, egy befagyott tavon. Két utas meghalt. A szovjetek megmentették a túlélőket – köztük 13 sebesültet – aztán a költségekre hivatkozva benyújtottak a dél-koreai kormánynak egy százezer dolláros számlát.

Elsietett döntés?

Ezen eset után a szovjetekbe befészkelődött a gyanú és mélységesen szégyellték, hogy a 707-es észrevétlenül hatolt be a légterükbe.
Amikor a KAL 007 radarjele feltűnt az ernyőjükön, már nagyon figyeltek. Két és fél órán át követték a jelet, amint az közeledett a határ felé, Abban a percben, amint a repülő átszelte a Kamcsatka-félszíget keleti határát, négy MIG-23 és SU-15 szállt fel sebesen, hogy fogadja a betolakodót, bár csak két pilóta felszállását dokumentálták. További négy elfogó gép csatlakozott később az üldözőkhöz.

A vadászpilóták egyik félelme az volt, hogy elfogy az üzemanyag. Mindegyik gépnek kevesebb mint egy óra volt a maximális repülési ideje, még tartalék üzemanyaggal együtt is. A 805-ös pilóta, aki útjára bocsátotta a végzetes rakétát, másodpercekkel később, hogy megpillantotta a KAL 007-est, katapultálta az üres póttartályokat, tehát mindössze 35 perce maradt, hogy lebonyolítsa az akciót, és biztonságosan visszatérhessen a támaszpontra. Miután az automatikus célzóberendezéssel hátulról becélozta mit sem sejtő áldozatát, a 805-ös kibocsátott egy azonosítást kérő IFF (Friend or Foe) jelzést a repülő felé: “Ellenség vagy-e vagy barát?” A speciális hullámhosszon leadott jelzést azonban csak egy másik szovjet gép foghatta volna. E ponton a 747-es valószínűleg 850 kilométeres óránkénti utazósebességgel haladt, tehát a vadászgépnek nem kellett az utánégetőit igénybe vennie, hogy több mint 2200 kilométeres óránkénti sebességre gyorsítsa a SU-15-öst. A 805 ös pilóta jelentette, hogy látja a koreai gép villanó fényeit. Mintegy 11 kilométerrel odébb az egyik MIG-23 pilótája jelentette, hogy látja a vadászgépet és célpontját is. Több mint tíz kilométerre a földfelszín felett aznap éjjel jók voltak a látási viszonyok – állítják a nyugati szakértők, Mellesleg a szovjet pilóták – csakúgy, mint amerikai vagy nyugat-európai kollégáik – kötelezően megtanulják felismerni a gépeket akár a körvonalaikról is. A Boeing 747 jellegzetes vonalaival és szokatlan “Púpos” orr-részével összetéveszthetetlen. A fehérre festett óriásgép magasan a felhők fölött repült, a félhold megvilágította. A hírszerzési szakértők abban is egyetértenek, hogy a szovjet radarkezelők nyilvántartanak minden, a szovjet határokhoz közel haladó gépet.

Később a 805-ös pilóta azt állította, hogy figyelmeztetésül kilőtt 120 darab nyomjelző töltényt. Rádiójelentéseinek magnófelvétele nem támasztja alá ezt az állítást. Amint a KAL 007 90 másodpercre távolodott el a nemzetközi útvonaltól – tehát mintegy 20 kilométernyire – az üzemanyagot habzsoló SU-15 tüzelt, s mivel már nagyon szeretett volna visszaindulni a támaszpontra, csupán rövid ideig maradt még a körzetben, hogy lássa az eredményt.

A rejtélyes utóhatás.
A politikusok és diplomaták dühös vádjai és viszontvádaskodásai ellenére senki nem akarta, hogy ez az incidens a két nagyhatalom közötti konfrontációhoz vezessen. Reagan elnök emberiség elleni bűntettet emlegetett, de az Egyesült Államok megtorló intézkedései – például a javaslat, hogy az országok két hónapra szüntessék be a Szovjetuniót érintő légi forgalmukat – óvatosak voltak. Tizenegy nyugati állam állapodott meg rövidebb utazási tilalomban. Az ártatlan emberek halála tragikus volt, de a világ, úgy látszott, egyetért abban, hogy az esetleges bosszú vagy büntetés nem állhat a milliók életét védő enyhülés útjába. Még amikor a KAL 007-es járat elpusztításának híre napvilágra került, a genfi nukleáris leszerelési konferencián tárgyaló amerikaiak és szovjetek akkor sem álltak le egyetlen percre sem a megállapodás részleteinek kidolgozásában. Reagan szavaival az amerikai álláspont az volt, hogy , mutassuk a haragunkat, de maradjunk beszélő viszonyban”.

KAL 007 tragédiája után mindössze öt évvel “a világ minden kétséget kizáróan legjobban felszerelt hajója”, az USA egyik hadihajója, tévedésből lelőtt egy iráni utasszállítógépet a Perzsa-öbölben. A fedélzeten lévő 290 ember elpusztult. 1988. július 3-án a Will Rogers III. kapitány parancsnoklata alatt haladó Vincennes-i két ízben is támadás érte a Hormuzi-szoros ellenséges vizein. Két iráni hajó tüzet nyitott a hajó egyik helikopterére, majd a csatahajó és egy másik amerikai hajó harcba keveredett egy őrnaszádokból álló iráni flottillával, ezek közül kettőt az amerikaiak elsüllyesztettek. Néhány perc múlva a radarernyők egy repülőgépet jeleztek, amely a Vincennes felé tartott. A rákövetkező eseményeket a számítógépek rögzítették, de lényegében szemtanúja nem akadt a csatahajó fedélzetén. Az IFF azonosítás során arra a következtetésre jutottak, hogy a repülőgép a háborús övezetben állomásozó sugárhajtású iráni harci gépek jelzéseit közvetíti. Amikor a Vincennes három figyelmeztetést adott le a polgári vészhelyzetjelző frekvencián, és négyet a katonai katasztrófaközlő hullámhosszon, az iráni pilóta nem válaszolt, gépe nem változtatott irányt. A szolgálati szabályzat szerint az amerikai haditengerészet kapitányának joga van tűzparancsot adnia, ha egy repülőgép 32 kilométeres távolságon belül megközelíti. Délelőtt 10.51-kor a repülő átlépte a hajó kb. 30 kilométeres körzetét, s a számítógép automatikusan készenlétbe helyezett két Standard-2 föld-levegő rakétát. Rogers kapitány ismét figyelmeztető üzenetet küldött. Úgy látta, hogy a gép süllyed és gyorsul, mintha támadásra készülne a hajó ellen. Választási lehetőségei még inkább korlátozódtak, mert a rakéták minimális hatósugara 10 kilométer. 10.54-kor, mikor a repülőgép mintegy 15 kilométernyi közelségbe ért, a kapitány kilövette a két rakétát. Legalább az egyik eltalálta a szgárhajtású utasszállító repülőgépet, amely azonnal felrobbant.

A bosszú keresése helyett a szakértők szerették volna megoldani a rejtélyt. Ilyen katasztrofális navigációs hiba vajon még egyszer előfordulhat-e? Vizsgálat, elemzés és a logika révén sem jutottak megnyugtató válaszhoz. Egy meglehetősen meggyőző megoldást sugallt azonban a Boeing-gyár seattle-i gyárának mechanikus repülési szimulátora. Amikor Csun kapitány elhagyta Anchorage-t, nem ellenőrizhette beprogramozott útirányát az INS rendszerrel, mert az alaszkai repülőtér magas frekvenciájú kontrollsugár rendszere, amelyet a fedélzeti  számítógép igénybe vett, időlegesen le volt állítva karbantartási munkák miatt. Ha a pilóta az iránytűjét használta felszálláskor, akkor a kompaszt 246-os értékre állította volna be. Az előírt Romeo20 jelzésű útvonaltól csupán kilenc fokkal tért volna el, vagyis földi léptékben kb. 20 kilométerrel. Ha a kapitány továbbra is ezt a beállítást használta, s nem állt át INS-re, vagyis robotpilótára, akkor ez a hiba – amelyhez hozzájárult a magasabb légrétegek széljárása aznap éjjel – a KAL 007-est az éber szovjet vadászgépek számítógépeinek észlelési körzetébe sodorhatta.

Esetleges elektronikai hiba a fedélzeten vajon megbéníthat egy óriásgépet azzal, hogy a navigációs rendszereit, jelzőfényeit és rádióit teljesen használhatatlanná teszi? Ez eléggé valószínűtlen. Mindhárom INS rendszeregység önálló áramforrásból táplálkozott. A jelzőfényeket a négy elektromos generátor bármelyike táplálhatta, egy-egy jutott mindegyik hajtóműre. Öt külön rádióadó volt a 747-esen. A becsapódásig a személyzet egy pillanatra sem veszítette el a kapcsolatot az útvonalon elérhető földi irányítóközpontokkal.

Via
Wiki
Címkék
Back to top button
Close
Close