A Shell, a Gasunie és a Groningen Seaports bejelentette, hogy a Groningenhez közeli Eemshaven tengeri kikötőjénél megépítik Európa legnagyobb olyan hidrogéntermelő üzemét, amely kizárólag megújuló energiaforrásokat fog használni a hidrogén előállításához.
Stratégiai helyszínt választottak: Eemshavenből a most még földgázt szállító vezetékrendszert tudják majd használni, hogy a hidrogént a német ipar központjába, a Ruhr-vidékre is folyamatosan eljuttassák.
A tervek szerint a NortH2 névre keresztelt üzem 2040-ig már el fogja érni, hogy évi 800 ezer tonna hidrogént állít elő, a gyár egy tengerre telepített szélerőműparkból szerzi majd a gyártáshoz szükséges villamosenergiát.
Ma még a hidrogént jellemzően a földgázból nyerik ki, így nem is terjedtek el a hidrogén-üzemanyagcellás járművek. A felhasználása inkább a vegyiparra korlátozódik, azon belül az is ammóniagyártásra (amely jellemzően a műtrágyák alapanyaga). A hidrogénben azonban sok potenciál van még, nagy jövőt jósolnak neki zöld energiaforrásként és esetleg a ciklikusan termelődő energia tárolásánál is fontos szerepet játszhat. Teljesen zöldnek mondható akkor, ha az előállítása – mint a példában is – megújuló energia befektetésével, vízből állítják elő. Ebben az esetben a felhasználásakor az elektromos áram mellett csak víz és némi hő keletkezik és ezzel zölden, környezetszennyezés nélkül jutunk el a kör végére a felhasználóhoz. Tette közzé a Spiegel
A hidrogéncellás járművek tulajdonképpen elektromos autók, azonban nem kell őket órákig tölteni, mert “a tüzelőanyag-elem (más néven tüzelőanyag-cella vagy üzemanyagcella) egy kémiai áramforrás, amelyben az áramtermelő folyamat valamilyen tüzelőanyag (pl. földgáz, gázolaj, szén, hidrogén, alkohol ) oxidációja. A tüzelőanyag-elemek annyiban különböznek a galvánelemektől, hogy működésük közben az áramtermelő reakcióban részt vevő anyagokat folyamatosan táplálják be, a keletkező termékeket pedig elvezetik, így, szemben a galvánelemekkel, nem “merülnek ki”. A hagyományos hő-erőgépeknél sokkal nagyobb hatásfokkal képesek a kémiai energiát elektromos energiává alakítani (vagy fordítva), és jelentősen kisebb a káros-anyag kibocsátásuk (sőt, esetenként nincs is).” – Forrás wikipedia
Nézd meg a Toyota hidrogéncellás autójának a bemutatását.
A cikkben szereplő kép illusztráció, ingyenesen felhasználható Forrás: Flickr