403-blogKultúra403Tudomány

Egyszer minden Sci-Fi valóra válik. Önvezető Taxik – van ahol a jelen és van ahol a jövő – a Renault/Nissan szerződött a Google-el

Azt még nem tudhatjuk, hogy mikor, de ez elkerülhetetlen lesz a taxik és az anyagszállítás területén is.

A cikket ajánlom K. Ákos barátomnak, aki nem szereti a Sci-Fi filmeket és regényeket. Személy szerint én azért kedvelem ezt a műfajt, mert sokszor ezekben a művekben teremtik meg azokat az álmokat, melyeket a kutatók és tudósok meg akarnak később valósítani az életben, azt hiszem ez egy találkozása az álmodozó kreativitásnak és a valós tudásnak amit most ebben a kis cikkben is tetten érhetünk.

Emlékmás film részlet 1990-ből:

A filmben 2084-et írunk. Douglas Quaid építőmunkás éjszakánként gyakran álmodja azt, hogy a Marson van egy ismeretlen nővel. Egyre erősödik benne a vágy, hogy ellátogasson a vörös bolygóra, ám szépséges felesége nem lelkesedik az ötletért. Lori szerint a Mars egy unalmas bolygó, amelyen ráadásul épp zavargások vannak, amit Vilos Cohaagen kormányzó próbál féken tartani, és pletykálnak egy idegen kéz emelte objektumról is. Quaid fejében továbbra is motoszkál a Marsra utazás gondolata. Munkába menet a metrón egy ügynökség reklámját látja a tévében: a Rekall iroda (magyarul Memória a cég neve) emlékutazást ajánl ügyfeleinek… Forrás: wikipedia

Hogy milyen járművekkel jártunk 1990-ben? hát itt van némi ízelítő belőle:

CC BY-SA 3.0, Länk

Az év autója a Citroen XM, de ebben az időben a magyar lakosság nagy részének be kellet érnie egy Ladával, ARO-val vagy valami hasonló keleti csodával, bár már kezdtek elterjedni az alsóbb kategóriás, pár éves nyugati verdák is, mint például az Opel Kadet. Tehát elképzelhetetlen, szürreális élmény volt a moziban megnézni azt a filmet, amiben a Marson önvezető Taxikkal járkálnak az utasok.

Azt gondolom, hogy a társadalom még nincs felkészülve erre a mutatványra. Véleményem szerint sok esetben inkább vissza lesz szorítva ez a fajta technológiai fejlődés, mivel nagy eséllyel társadalmi konfliktusokat szülne ha elárasztanák az országot az önvezető Taxikkal. Emlékezzünk csak az UBER-re, ezt írta 2 éve az Origo: Két évig sem bírta Magyarországon az Uber, ami a honlapja szerint ma még 482 városban, köztük Budapesten is elérhető. A magyar taxisokkal zajló háborúk és egy júniusban hatályba lépett jogszabály miatt viszont kivonul az országból.

Forrás: Origo.hu

Vagy mehetünk messzebbre is az időben, 1990. október 25-én, csütörtökön este ~65 százalékos benzináremelést jelentettek be, mely következtében 56 forintra emelkedett a normálbenzin ára literenként. Az áremelést az öbölháború miatti olajár-növekedés és a szovjet olajszállítás akadozása okozta. A kormány ezzel az intézkedéssel próbálta elrettenteni az embereket a nagymértékű felvásárlástól, mivel az országnak csak 3-4 napra volt elég olajtartaléka. A kormány képtelen volt kezelni a válságot: a kórházban lévő miniszterelnököt helyettesítő Horváth Balázs belügyminiszter majdnem kiesett az Országház ablakából. A taxisok kivonultak a Országház elé és kérték, hogy vonják vissza a döntést, mert így a megélhetésük kerül veszélybe. Siklós Csaba közlekedési miniszter azonban elutasította a követelésüket, mondván, nincs erre mód, az ország kényszerhelyzetben van. Erre a taxisok az utcára vonultak, és az ország több pontján megbénították a forgalmat. forrás: wikipedia

Tehát azt gondolom, hogy nagy eséllyel Magyarországon kivitelezhetetlen lenne egy olyan koncepció, hogy minden Taxis adja el az autóját és az árából szálljon be egy Részvénytársaságba, ami ilyen autókat üzemeltet, igazságosabb ötletem hirtelen nem támadt. Szerintem ezt a Taxis sztorit jegeljük még pár 10 évig, de azt gondolom, hogy Európa többi országában sem lenne meleg fogadtatása a “Google Taxiknak”.

Tehát az aktuális Technológiai fejlődés megtörtént és eljutott a kontinensünkre a Sci-Fi filmtől számított 30 éven belül. Önvezető autókat tesztel a Renault és a Nissan. A francia-japán autókonszern együttműködést kötött az önvezető autók piacán úttörőnek számító Waymóval, a Google anyacégének, az Alphabetnek robotautókat fejlesztő vállalatával. A megállapodással megkezdődnek a cég Egyesült Államokon kívüli próbaútjai. A sofőr nélküli rendszereit immár hét éve fejlesztő Waymo az amerikai Phoenix külvárosában már működtet fizetős taxiszolgáltatást az önvezető autókkal, a Renault és Nissan partnerségével pedig Európában és Japánban is megjelenhetnek hamarosan a robotautókból álló taxiflották. Írja az Euronews

 

Via
EuronewsWikipediaOrigo
Címkék
Back to top button
Close
Close