Friss HírekGazdaság

Mégis jobb a személyes ügyintézés, mint az online közigazgatási szolgáltatás?

Carolyn J. Heinrich, Vanderbilt Egyetem
|
Eleanor Carter, Oxfordi Egyetem
Ez itt az on the other hand, a portfolio vélemény rovata.
Ez itt az on the other hand, a portfolio vélemény rovata.

A cikkek a szerzők véleményét tükrözik, amelyek nem feltétlenül esnek egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával. Ha hozzászólna a témához, küldje el cikkét a velemeny@portfolio.hu címre. A megjelent cikkek itt olvashatók.

Ezen kérdésekre az egyik megfelelő válasz a választópolgárokkal való valós együttműködésre történő összpontosítás, a mindennapi életükben jelentkező kihívások leküzdésének segítése lehet. Franciaország ennek a megközelítésnek a fő példáját adja. A francia állampolgárok kormánnyal való kapcsolatának módja az elmúlt években jelentősen megváltozott, amit részben a 2018-19-es sárgamellényes (gilets jaunes) tüntetések váltottak ki.

Az üzemanyagadó-emelés miatt kirobbantott tüntetéseket Emmanuel Macron francia elnök kormányának tisztviselői úgy értelmezték, hogy azok a választók aggodalmának kifejeződései voltak azon gazdasági változások miatt, amelyek kapcsán úgy vélték, hogy hátrányos helyzetbe kerülnek. Amélie de Montchalin, a közszolgáltatásokért felelős akkori miniszter „az egyenlőségért való nagy kiállásként” írta le a sárgamellényesek mozgalmát. Ahogy a felháborodott munkásosztálybeli ingázók elárasztották Párizs és más városok utcáit, a tüntetések „Létezünk” szlogenje a közszolgáltatások könnyebb hozzáférhetőségét követelő felhívásként jelent meg. Ugyanakkor a növekvő digitális szakadék tovább súlyosbította a meglévő egyenlőtlenségeket.

Válaszul Montchalin csapata a kanadai egyablakos ügyintézés modelljéből merített ihletet, amely magában foglalja a hatékony és széles körű közszolgáltatások egyetlen, személyes hozzáférési pontjának létrehozását.

A cél az volt, hogy mindenki 30 percen belül elérhessen egy "France Services" irodát.

Ennek érdekében Montchalin csapata szorosan együttműködött a helyi közösségekkel. Egy kis központi csapat felhívást tett közzé a helyi partnerek számára a France Services irodák befogadására, és olyan iránymutatásokat fogalmazott meg, amelyek az ügyfélfogadási órákra vonatkozó konkrét utasításokat is tartalmaztak. Guillaume Clédière, a France Services igazgatója szerint annak elkerülése érdekében, hogy az irodák egy kaptafára kerüljenek kialakításra, az egyes kirendeltségek autonómiát kaptak arra vonatkozóan, hogy a szolgáltatásaikat a „helyi lakosság igényeihez” igazítsák, és „más, helyileg releváns szolgáltatásokkal egészítsék ki” azokat oly módon, hogy eközben megfelelnek a megszabott „szigorú kritériumrendszernek”.

A France Services kezdeményezés célja, hogy a segítségre szoruló polgárok valódi emberekkel, a felmerülő kérdésekben valamekkora tudással rendelkező szakértőkkel kerüljenek kapcsolatba. Az ilyen „tanácsadók” által lefedett közszolgáltatások között megtalálni az egészségbiztosítás, a munkanélküli segély, a családtámogatás és az adók kérdését. Ezen segítők szerepe gyakran inkább a megnyugtatás és a felmerült aggodalmak enyhítése, mint a speciális szakmai információk nyújtása.

Egy olyan időszakban, amikor a személyes szolgáltatásokat gyors ütemben váltják fel a digitális megoldások, a France Services az emberi kapcsolat értékét hangsúlyozza. Míg egyes kutatók szerint a digitális környezet lehetővé teszi a polgárok számára, hogy saját ügyintézőjükké váljanak, a francia kezdeményezés a támogató és empatikus személyes interakciók fontosságát hangsúlyozza.

Ez nem jelenti azt, hogy a digitális szolgáltatások irrelevánsak lennének. A France Services számos szolgáltatása online is elérhető tanácsadói támogatással, és az ügyek 80%-át már az első konzultáció során megoldják. Bonyolultabb esetekben a helyi irodák munkatársai közvetítőként lépnek fel, és összekötik az ügyfeleket azokkal az állami szervekkel, amelyek speciális segítséget tudnak nyújtani számukra.

A France Services igazgatója szerint a személyes ügyintézéssel elérhető közszolgáltatások újbóli bevezetése sikerének elemzéséhez újra kell vizsgálnunk a közszolgáltatások értékelésére manapság használt mérőszámokat. A személyes interakciókat, amelyeket korábban nem hatékony megoldásnak tartottak, amelyet az online eljárások majd meghaladnak, ma már előnyben részesítik, mivel egyre több ember élvezi a közvetlen, személyes segítség előnyeit.

Bár az állam "arcát" képviselő dolgozók toborzása kihívást jelenthet, a France Services irodáinak kiépítése sikeres volt. A kormány túlteljesítette a 2050 iroda megnyitására vonatkozó célját, jelenleg közel 2700 ilyen ügyfélközpont működik országszerte.

Ezekben a kirendeltségekben jelenleg havonta mintegy 900 ezer "találkozás" történik az ügyfelek 96%-os elégedettségi rátája mellett.

Hosszú távon azonban még nem derült ki, hogy a France Services képes lesz-e erősíteni és fenntartani a közintézmények és a polgárok közötti kapcsolatot és a bizalmat, ezáltal javítani a nyújtott szolgáltatások minőségét, valamint segíteni az állam iránti bizalom helyreállítását.

A demokratikus kormányzás és a társadalmi kohézió szempontjából létfontosságú, hogy a közintézmények elérhetőnek és hasznosnak tűnjenek.

A közszolgáltatások hatékony működésének biztosításával a kormányok elősegítik a közösségi érzés kialakulását a megosztott felelősség és a kézzelfogható jogok biztosítás mellett. E téren Franciaország igen jó úton indult el a kormány és a polgárok közötti közvetlen kapcsolat helyreállításával, valamint annak biztosításával, hogy az alapvető szolgáltatások mindenki számára 30 percen belül elérhetők.

Copyright: Project Syndicate, 2024.

www.project-syndicate.org

Eleanor Carter
Az Oxfordi Egyetemen működő Government Outcomes Lab akadémiai társigazgatója. Kutatásai a komplex közszolgáltatási hálózatok és a kormányzat, a magán szektor, valamint a civil szervezetek közötti partnerségek koordinálásával, illetve a közszolgáltatások kiszervezésével kapcsolatos kihívásokat vizsgálják.

Carolyn J. Heinrich
Az amerikai Vanderbilt Egyetem közgazdáságtan és közpolitika professzora. Kutatásai az oktatás, a munkaerő fejlesztése, a szociális jóléti politika, illetve a közszolgáltatások kérdéseire irányulnak.

Címlapkép forrása: Getty Images

Vészhelyzetet hirdettek Pakisztánban
Globál

Vészhelyzetet hirdettek Pakisztánban

26 millió iskoláskorú gyerek marad ki az oktatásból.

Harold James: Mi hajtja a globális aranylázat?
Üzlet

Harold James: Mi hajtja a globális aranylázat?

A Princeton Egyetem történészprofesszorának cikke.

Két újabb települést foglalt el az orosz hadsereg Ukrajnában
Globál

Két újabb települést foglalt el az orosz hadsereg Ukrajnában

Energetikai és hadiipari létesítményekre is csapást mértek.

Bankmonitor

2026. végéig meghosszabbítják az 5 százalékos lakásáfát

További két évvel meghosszabbítaná a kormány az új építésű lakásokra érvényes 5 százalékos áfát. Alapesetben 27% lenne ezen ingatlanok vételárának áfatartalma. Ez könnyítést jelent

SPB Blog

SPB: A vállalati tanácsadás jelentősen javíthatja egy cég pénzügyi teljesítményét és versenyképességét

Az SPB Befektetési Zrt. vállalati tanácsadási szolgáltatásáról kérdeztük Kosovics Lászlót, az SPB portfóliókezelési üzletág vezetőjét, aki elmondta, hogy az SPB fókuszában olyan kis-

Üzletfejlesztés német nyelvterületen

Németország: Kedvezőtlenül alakulnak az üzleti-termelési tevékenység keretfeltételei

"A német gazdaság botladozik. A 2024-es évre az Európai Bizottság (2023), az IMF (2024) és az OECD (2024) mind azt prognosztizálja, hogy Németország a gazdasági növekedés tekintetében a több

Kasza Elliott-tal

The Home Depot, Inc. - elemzés

A májusi Top 10-es listám hatodik helyezettje. A ROIC miatt figyeltem fel rá, amikor a listát nézegettem, és a chartja is tetszik, lehet benne pár hónapon belül egy jó beszálló.CégismertetőA

RSM Blog

A válóperes ügyvéd válaszol - Élettársi kapcsolat

A családjogi, azon belül a válóperes ügyvédek praxisában a házasság megromlása, a válás, a válóper, a gyermekelhelyezés kérdésköre mellett egyre gyakrabban fordulnak elő az élettársi k

Holdblog

"Ideig-óráig be lehet avatkozni, de megfizetjük az árát"

Új világ van ahhoz képest, mint amit megszoktunk, nem fogunk visszatérni az alacsony kamatok korába – hangsúlyozta Szabó Balázs, a HOLD Alapkezelő vezérigazgatója. Optimisták a... The pos

Holdblog

"Ideig-óráig be lehet avatkozni, de megfizetjük az árát"

Új világ van ahhoz képest, mint amit megszoktunk, nem fogunk visszatérni az alacsony kamatok korába – hangsúlyozta Szabó Balázs, a HOLD Alapkezelő vezérigazgatója. Optimisták a... The pos

Kiszámoló

Raiffeisen Gold 2.0 vége?

Írtam nemrég, hogy kijött az új prémium csomag a Raiffeisentől és hát sokkal rosszabb lett. Nem csak az elvárt bejövő utalás lett lényegesen több, de az utalások ingyenessége is limitált l

Portfolio Checklist

Az USA megtalálta Oroszország Achilles-inát?

Mire megy vele?

Portfolio Checklist

Miért esett nagyot a magyar export?

Megjelent a Portfolio Checklist hétfői adása.

Portfolio Business

Mi következik egy akvizíció után?

Az MHC Mobility hazai vezetőjével beszélgettünk.

Back to top button
Close
Close